Verkstad: Laddhybrider är ”skräp” efter 15 000 mil
Faksimil EV Clinic

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En kroatisk bilverkstad varnar köpare för laddhybrider och menar att många av de stora biltillverkarnas batterier är skräp redan vid 15 000 mil. Att vid den punkten llaga exempelvis en BMW X5 laddhybrid skulle kosta ägaren nära 140 000 kronor.

Det är verkstaden EV Clinic, specialister på elmotorer och batterier, som i ett inlägg på sin hemsida har framfört att laddhybrider inte är hållbara och aldrig vara det ifall de är utformade med små batterier. Det rapporterar tidningen Carup.

LÄS ÄVEN: Undersökning: Många elbilsägare överväger att gå tillbaka till avgasbil

Bakgrunden är att verkstaden har fått in flera laddhybrider av olika märken – däribland BMW, Mercedes, Porsche, Kia, Toyota och Volkswagen – som dras med problem och det kostar enorma summor att laga bilarna.

Enligt EV Clinic går laddhybrid-batterierna i genomsnitt sönder vid 10 000 – 15 000 mil. Detta eftersom att laddhybridernas batterier är mindre än batterier i fullt elektriska bilar och därför utsätts för enorm påfrestning.

Tidningen Carup skriver att varje kilometer som körs på el med en laddhybrid skadar batteripaketet fyra gånger snabbare än de större batteripaketen som finns i fullt elektriska bilar.

Nära 140 000 kronor

Den kroatiska verkstaden har visat ett exempel med en BMW X5 vars batteri var helt slut efter 15 000 mil. Enligt BMW skulle det kosta kunden 12 000 euro, det vill säga omkring 137 852 kronor att utföra reparationen.

Laddhybrid. Foto: EV Clinics

EV Clinics lyckades lösa problemet åt BMW-ägaren till en lägre kostnad – men det nya batteriet i X5:an kommer samtidigt bara att hålla i omkring ytterligare 10 000 mil.

– Bilarna är teoretiskt skräp vid 150 000 kilometer, framför EV Clinics till Carup.

SE VIDEO: Parkerad elbil börjar brinna

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.