Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
9 november 2023
kl. 07.00
0
Tillväxten är god men långsammare än väntat, vilket får biltillverkare att ifrågasätta sina investeringar i miljardklassen på att utveckla nya modeller och bygga nya fabriker. Höga kostnader och svårigheter med att ladda är ett par av sakerna som oroar potentiella köpare.
Under tredje kvartalet ökade antalet sålda elbilar i USA med 50 procent jämfört med samma period i fjol. Det är en siffra som normalt hade setts som en framgång, men i det här fallet var det en besvikelse. Både biltillverkare och analytiker hade förväntat sig mer.
Den långsammare försäljningen har drabbat General Motors, Ford och Tesla.
LÄS ÄVEN: Svenska folket avvaktar med elbilen – var femte vägrar helt
Utöver osäkerhet kring stora investeringar väcker det även frågor om president Joe Bidens administrations skattelättnader för elbilsköpare och om dessa fungerat så bra som politikerna hade hoppats.
– Vårt engagemang för en framtid med elbilar är lika starkt som någonsin, säger Mary T. Barra, vd för GM.
Men, tillade hon, marknaden visar sig vara ”lite ojämn” och som ett resultat av detta väntar GM flera månader med att börja sälja några nya elektriska modeller.
Både Ford och GM har satsat miljarder på att bygga om fabriker och bygga nya för att producera elfordon, batterier och andra komponenter. Om biltillverkarna har räknat fel kan konsekvenserna bli allvarliga.
Försäljningen av elfordon i Kina och Europa växer också långsammare än för några månader sedan. Ändå växer elbilsförsäljningen snabbare än någon annan större kategori av bilar, och amerikaner kommer att köpa mer än en miljon av dem i år, vilket är ett rekord.
Från juli till september stod batteridrivna bilar för åtta procent av de nya bilarna som såldes i USA, upp från sex procent ett år tidigare.
Men vissa en gång heta modeller säljer långsammare. Försäljningen av Ford Mustang Mach-E, som fick en kraftig ökning för ett år sedan, sjönk tio procent i oktober.
Även Tesla, som dominerar marknaden, har problem och har varit tvungna att sänka priserna med tusentals dollar.
Köpare är fortfarande intresserade av elfordon, visar undersökningar, men kämpar för att ha råd med dem. Vissa blivande elbilsköpare kan också vara oroliga för att hitta tillräckligt med platser för att snabbt ladda bilar på resor.
Efter priset är laddningsinfrastruktur det som folk oroar sig mest för när de överväger en elbil.
För varje såld elbil förlorade Ford 36 000 dollar under tredje kvartalet i år. För hela året förväntar sig biltillverkaren en helårsförlust på 4,5 miljarder dollar för sin elbilsenhet.
Hos Toyota har man länge varit emot den aggressiva försäljningen av elbilar och menar att de har långt kvar till en fulländad produkt.
LÄS ÄVEN: Skaffade elbil – varnar andra att inte göra om samma misstag
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann