Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
12 november 2024
kl. 07.00
0
I fjol fick den äldre mannen i Stockholm ett samtal där han trodde att han talade med Nordeas säkerhetsavdelning. Där uppmanade man honom att skicka 100 000 kronor. Nu har fallet tagits upp i domstol och tingsrätten anser inte att banken har någon ersättningsskyldighet.
Personen som ringde påstod sig vara från ett inkassobolag och hävdade att mannen utsatts för en identitetsstöld. Detta ville man lösa genom att koppla vidare honom till Nordeas säkerhetsavdelning. Av bedragarna lurades han sedan att swisha över summan.
LÄS ÄVEN: Här är invandrarna som blåste äldre på besparingar
Då mannen förstod att han blivit lurad fick han enligt Dagens industri ingen hjälp av Nordea och banken hänvisar till en bedömning av ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Enligt denna menar man att pengar som överförts i tron att mottagaren är någon annan en så kallad behörig transaktion. Ifall transaktionen anses vara obehörig ersätter banken pengarna.
Mannen företräds av Konsumentombudsmannen. Då det saknas praxis i den här typen av bedrägerifall vill KO få klarhet i juridiken avseende behöriga och obehöriga transaktioner. KO menar att bedrägerier där personer luras på det här sättet, där personen själv knappar in koder och lösenord, också kan anses vara obehöriga.
Stockholms tingsrätt anser dock att överföringen inte är obehörig eftersom den har skett på begäran av mannen själv, och gör bedömningen att han inte har bevisat att banken agerat oaktsamt. Det innebär att Nordea inte anses skyldiga att ersätta pengarna eller betala skadestånd.
Enligt Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, kommer man att överklaga till hovrätten.
På Konsumentvägledarnas förening skriver ordförande Anna Sjöblom att domen är ett stort bakslag för alla bankkunder.
– Det är ett otroligt tufft besked som tingsrätten ger alla som utsatts för bankbedrägerier i dag. Vi konsumentvägledare möter dagligen människor som förlorat sina besparingar på grund av bedrägerier som möjliggjorts av bankernas bristande säkerhet. Det är hög tid att bankerna får ta ansvar för det.
LÄS ÄVEN: Se hur gängen lurar av svenska åldringar deras pension och besparingar
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann