Tidöregeringens klimatsatsning: 109 miljoner kronor på elmopeder i Ghana
Foto: V Malik CC BY-SA 2.0 / Fairphone Flickr CC BY-NC 2.0 / Tom Samuelsson CC BY-SA 4.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Tidöregeringen har ökat satsningarna på så kallad klimatkompensation med hjälp av skattebetalarnas pengar. Nu uppmärksammas det att Energimyndigheten spenderar hela 109 miljoner kronor på att finansiera 48 000 nya elmopeder i det afrikanska landet Ghana – allt i syfte att “kompensera för svenskarnas utsläpp av växthusgaser”.

I Ghana finns det mopeder i hundratusental och den svenska regeringens satsning ska nu se till att Sverige klarar sina klimatmål genom att bidra till att byta ut dessa mot elmopeder både i städer och på landsbygden. Det rapporterar Dagens Nyheter.

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkan: Vi stänger kyrkor för att rädda klimatet

Genom satsningen får Sverige tillgodoräkna sig den utsläppsminskning som projektet i Ghana leder till – uppskattningsvis 250 000 ton fram till år 2030. Det motsvarar ungefär två procent av de utsläpp som svenskarnas bilkörning orsakade under förra året.

Energimyndigheten vill inte svara på huruvida det är billigare att sänka utsläppen i Ghana än i Sverige. Sandra Lindström, chef för enheten för internationella klimatsamarbeten på myndigheten, hänvisar frågor till Tidöregeringen som gett uppdraget.

LÄS ÄVEN: Nya klimatpåbud från EU slår ned på spisar och kaminer

Vidare framgår det att regeringen satsar hela 1,5 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar på så kallade klimatåtgärder i andra länder fram till år 2036.

Enligt klimatminister Romina Pourmokhtari (L) är detta ett mer kostnadseffektivt sätt att nå EU:s klimatmål, samtidigt som det ska ”bidra till att fler länder inser fördelarna med hållbara initiativ”.

Ghanas huvudstad Accra. Foto: Muntaka Chasant CC BY-SA 4.0

Satsningen får kritik

Samtidigt möter satsningen kritik. Wim Carton, hållbarhetsforskare vid Lunds universitet, påpekar att Ghanas elnät till stor del är beroende av fossila bränslen. Han lyfter även att mopederna, liksom deras batterier, huvudsakligen tillverkas i Kina – där elproduktionen domineras av kolkraft.

Även John Hassler, professor i nationalekonomi med fokus på klimatekonomi, riktar kritik mot satsningen. Han menar att det i praktiken är omöjligt att exakt beräkna hur stora utsläppsminskningar klimatprojekt i fattiga länder faktiskt leder till.

LÄS ÄVEN: EU:s nya klimatsatsning: Stoppa solen från att skina

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.