Tidöregeringen: Myndigheter ska fokusera på kärnuppdrag – inte kommunikation

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Miljardbelopp av de skattepengar som myndigheterna har att förfoga över går idag till att avlöna ”kommunikatörer” och en obskyr flora av reklamkampanjer för att få myndigheten att se bra ut. Det är något som SD och regeringen nu vill ändra på. ”Myndigheter ska fokusera på sina kärnuppgifter” slår man fast.

Myndigheter spenderar alltmer av sin tid, sin budget och sina personella resurser på kommunikation och pr. Man pratar om vad man gör – eller skulle ha gjort om man inte var så upptagen med att prata om det.

LÄS ÄVEN: Regeringen har upptäckt 25 okända myndigheter

Kostnaden för skattebetalarna skenar när myndigheter i ökande omfattning anställer kommunikatörer för att snickra på sin image i stället för kompetent personal till sina kärnverksamheter. Nu aviserar den SD-stödda regeringen räfst och rättarting.

Begär in redovisning från myndigheterna

På regeringens webbplats meddelar man att man ämnar begära in information från 32 av sina underlydande myndigheter om vilka informations- och kommunikationsverksamheter man spenderar allokerade skattepengar på. ”Vad är priset för information och kommunikation?”, vill man veta.

LÄS ÄVEN: Här är myndigheterna som Tidöregeringen skrotar

Regeringen konstaterar att kostnaderna för dylika initiativ har ökat i den offentliga sektorn och äter upp alltmer av den budget man fått sig tilldelad, något som befaras innebär att de kärnuppdrag man har att utföra blir lidande. Det handlar idag om miljardbelopp av skattebetalarnas pengar.

Ska ”fokusera på kärnuppgifter”

För att uppnå bästa möjliga medborgarnytta ska all skattefinansierad verksamhet fokusera på kärnuppgifter”, slår regeringen fast. Och om det prompt måste kommuniceras till medborgarna vad man sysslar med, så ska det kunna motiveras som en del av samhällsservicen i kontrast till att måla upp en tjusig fasad med lika tjusiga policydokument och reklampamfletter.

Civilminister Erik Slottner (KD). Bild: Regeringen.

Att informera och kommunicera kan vara en naturlig och viktig del av myndigheters verksamhet – men frågan är hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt. Det är viktigt att myndigheterna fokuserar på rätt saker och levererar det som medborgarna förväntar sig”, skriver regeringen.

– Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna, säger civilminister Erik Slottner (KD) i vars portfölj uppdraget landat.

Vill ”effektivisera statsförvaltningen”

Bland det som regeringen sätter frågetecken kring om myndigheter ska syssla med nämns sådant lullull som ”väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar”.

LÄS ÄVEN: Tidöpartierna vill skära ned på antalet myndigheter

Slottners pressekreterare Erika Svanström förtydligar i ett mejl till tidningen Resumé som uppmärksammar initiativet att ”regeringen vill effektivisera statsförvaltningen och ompröva det offentliga åtagandet. Vi ska ha rätt myndigheter och de ska fokusera på sitt kärnuppdrag”.

Dålig stämning hos Sveriges kommunikatörer

Att vara skattefinansierad ”kommunikatör” är nu ett så vanligt jobb att det har förvandlats till ett skrå med egna intresseorganisationer. En av dessa heter heter just ”Sveriges Kommunikatörer”. Där är man inte alls glad åt den SD-stödda regeringens initiativ att se över vad skattebetalarna får för sina pengar.

Bild: Sveriges kommunikatörer.

Caroline Thunved – som titulerar sig såväl vd som generalsekreterare på Sveriges kommunikatörer – menar i en kommentar till regeringens beslut att man nu rycker undan ”en av demokratins grundpelare” och misstänkliggör landets alla kommunikatörer som enligt henne ”gör ett fantastiskt jobb”.

– Kommunikation är viktigt för samhället. Att lyssna på sina medborgare, ha en levande dialog och fungerande kommunikation är helt avgörande för att bygga förtroende mellan det offentliga och den enskilde – och därmed en av demokratins grundpelare. Offentliga kommunikatörer gör ett fantastiskt jobb med att dagligen informera, underlätta och hjälpa medborgaren navigera i samhället.

LÄS ÄVEN: Skenande korruption hos regioner, kommuner och myndigheter

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.