Svensk mediemarknad koncentreras alltmer till ett fåtal ägare
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Senast i förra veckan rapporterades att Bonnier News Local och NWT Media ingått en avsiktsförklaring om partnerskap och korsvist ägande. Det är en del av en större trend på den svenska mediemarknaden. Under de senaste tio åren har mediernas ägare blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet.

Mellan åren 2014 och 2024 har annonsörerna flyttat stora delar av sina reklaminvesteringar från svenska nyhetsmedier till globala reklamplattformar. Samtidigt har konsumenterna blivit alltmer digitala i sina medie- och nyhetsvanor. Denna utveckling har de kommersiellt finansierade medieföretagen försökt möta genom att gå samman i större strukturer.

Sällan – eller snarare aldrig – har lika många genomgripande marknads- och ägarförändringar ägt rum på bara tio år, konstateras i rapporten Koncentrerad mångfald i global konkurrens.

– Bara sedan 1990 har antalet ägarbolag på den svenska tidningsmarknaden minskat från 130 till dagens färre än 60. En stor del av den här minskningen har skett under de senaste tio åren, säger Tobias Lindberg, medieforskare på Nordicom.

LÄS ÄVEN: Amerikaners förtroende för medier rekordlågt

Det är just på tidningsmarknaden som de riktigt omfattande ägarförändringarna har ägt rum. Ägarbolagen har inte bara blivit färre, de har också kommit att ingå i allt större koncerner och ofta med det uttalade syftet att kapa kostnader och uppnå synergieffekter inom digital teknikutveckling och på annonsmarknaden.

I dagsläget ingår en mycket stor andel av landets fler än 140 dagstidningar i endast några få övergripande ägarsfärer.

– Under de här åren har också det utländska ägandet ökat. Och det framför allt genom att Norges tre stora tidningskoncerner, Amedia, Polaris och Schibsted, nu finns med som ägare på den svenska marknaden, säger Tobias Lindberg.

Två huvudskäl

Förklaringen till utvecklingen som ges är två. Dels samhällets digitalisering, dels framväxten av globala plattformar som Facebook, Google och Instagram.

– Det har skett en enorm förflyttning av annonspengar, samtidigt som medierna har digitaliserats, säger Tobias Lindberg till forskning.se.

– Teknisk utveckling kostar pengar och de som har lyckats med den här digitala omställningen är de stora koncernerna. En del små medieföretag har klarat det här dåligt, men har sedan köpts upp av större företag och då har de gått bättre.

Samtidigt ser han risker med ett alltmer koncentrerat ägande, som att medieutbudet kan bli likriktat och en mer likriktad syn på vad som är nyheter.

LÄS ÄVEN: Fokus på hatisk retorik efter andra mordförsöket på Trump

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.