Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
27 augusti 2025
kl. 09.30
0
För att säkerställa att svenska elever inte tillåts forma sina egna tankar och funderingar kring hur samhället och världen fungerar, utan följa det officiella narrativet, påstås det nu att arbetet för att långsiktigt stärka ungas motståndskraft mot så kallad desinformation måste intensifieras.
I en studie med 459 gymnasieelever i Sverige har man undersökt de långsiktiga effekterna av undervisning om desinformation. Tre undervisningsmodeller jämfördes – det digitala spelet Bad News som lär ut hur propaganda sprids i sociala medier, faktagranskningsverktyget Nyhetsvärderaren samt ämnesövergripande lektionsmoment inom bland annat samhällskunskap, historia, psykologi, naturvetenskap och bild.
Studiens slutsats är bedömningen att elevernas källkritiska förmåga inte förbättrats nämnvärt tre månader efter insatserna och många hade fortfarande svårt att känna igen vilseledande information.
LÄS ÄVEN: Media spred desinformation om påstådd israelisk attack – gick på Hamas-propaganda
En annan slutsats var att elever som tycker det är viktigt med trovärdig information, och de som värderar demokratiska ideal högt, är bättre på att identifiera sann och falsk information.
– Resultaten visar att det inte räcker med enstaka lektioner eller spel. För att stärka ungdomars motståndskraft mot desinformation krävs mer långsiktiga och integrerade undervisningsstrategier, säger Thomas Nygren, professor i didaktik vid Uppsala universitet.
Enligt Nygren har skolan en central roll i att rusta unga för ett liv i en offentlighet där digital källkritik sägs vara avgörande för demokratiskt deltagande. Han anser också att källkritiska övningar bör vara något som dyker upp med jämna mellanrum i undervisningen i olika ämnen och på olika sätt.
Nygren ska ofta ha mött lärare som efterfrågar beprövat material för att undervisa om frågor som desinformation.
Nyhetsvärderaren är ett digitalt självtest där eleverna övar på att bedöma nyheters trovärdighet och följs upp med en gemensam diskussion om utmaningar i nyhetsflödena. Materialet är framtaget av forskare och lärare och syftar till att stötta undervisningen i digital källkritik och motverka vilseledande information och desinformation.
– Nu har vi resurser som är vetenskapligt prövade och enkla att använda i klassrummet. För att underlätta det finns allt undervisningsmaterial från studien fritt tillgängligt för lärare, säger Thomas Nygren.
LÄS ÄVEN: Studie: Debatten om desinformation är kraftigt överdriven
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann