Studie: Elbilar har nästan dubbelt så många problem som bensinbilar
Foto: Free Range Stock Olichel/Pixaby

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Elfordon har nästan 80 procent fler problem och är generellt mindre tillförlitliga än bilar som drivs av konventionella förbränningsmotorer. Det framgår av en ny studie från en en ideell amerikansk konsumentorganisation.

Consumer Reports senaste rapport kommer när bilköpare kan dra nytta av en federal skattelättnad värd upp till 7 500 dollar för att köpa en elbil och då biltillverkare lanserar en mängd nya modeller. Men konsumenterna har varit långsammare med att byta till elbilar än väntat, delvis för att de ofta är dyrare att underhålla än traditionella fordon och kräver extra utrustning, till exempel en elektrisk laddningsport för hemmet.

LÄS ÄVEN: Svenska folket avvaktar med elbilen – var femte vägrar helt

Plug in-hybrider har ett ännu sämre facit med i genomsnitt nästan 150 procent fler problem. Däremot är vanliga hybridbilar en ”ljuspunkt” med ungefär en fjärdedel färre problem än bensindrivna bilar.

Resultaten är baserade på en undersökning av organisationens medlemmar om problem de har haft med sina fordon under det föregående året. Den aktuella rapporten inkluderade data om mer än 330 000 fordon tillverkade mellan 2000 och 2023 plus några rapporter om nya 2024-modeller.

– Den här historien är verkligen en om växtvärk, säger Jake Fisher, senior chef för biltestning på Consumer Reports.

Problematiska batterier

Elbilsägare rapporterade oftast problem med batteri och laddningssystem liksom brister i hur fordonens karosspaneler och interiördelar passar ihop.

Consumer Reports betygsätter fordon på 20 problemområden, allt från pipiga bromsar till laddningsproblem. Det mest pålitliga segmentet på marknaden var kompakta bilar följt av sportbilar, små pickuper och medelstora och stora bilar. Den högst rankade modellen för tillförlitlighet är Toyotas 4Runner.

De fem bästa märkena enligt rapporten är Lexus, Toyota, Mini, Acura och Honda. Sämst är Jeep, Volkswagen, Rivian, Mercedes-Benz och Chrysler.

Fyra batterier och 13 motorer

Hansjörg von Gemmingen har med 190 000 mil i sin Tesla Model S från 2013 världsrekordet för märket. För att kunna köra så långt och under så många år har det krävts hela tre nya batterier och häpnadsväckande tolv nya motorer, rapporterar Carup.

För den som vill köra riktigt långt med sin elbil har Hansjörg von Gemmingen några goda råd.

– Tesla har en bra luftkonditionering för batteriet, det är väldigt viktigt att batterierna inte blir för varma och det är också viktigt att du inte åker med ett kallt batteri till supercharger, för det är väldigt dåligt för batteriet.

LÄS ÄVEN: Elbilsägare missnöjda med räckvidden

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.