Stockholms rödgröna styre ska göra det svårare att köra bil
Arild Vågen, CC BY-SA 3.0 / Hungerburg, CC BY 4.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I somras infördes en stadsmiljözon i Gamla stan i centrala Stockholm, vilket bland annat innebär att biltrafiken är kraftigt begränsad, och nu meddelar det rödgröna styret att ytterligare en stadsmiljözon är på gång. Enligt det miljöpartistiska trafikborgarrådet ska man ”ge gatorna tillbaka till stockholmarna”.

Stadsmiljözonen i Gamla stan har enligt staden gett ”fler sittplatser, uteserveringar, blommor och grönska men också smartare transportlösningar så att nödvändiga leveranser hittar fram till boende och företag på ett bättre sätt”.

På flera gator är leveranser endast tillåtna mellan kl 6-11 och den som har boendeparkering för området fick ”möjlighet att parkera i närliggande områden”.

LÄS ÄVEN: Stockholms rödgröna styre höjer p-avgifter med tusentals kronor

Nu är det Södermalm det rödgröna styret riktar in sig på med två nya permanenta gågator och en kommande stadsmiljözon.

– Vi vill göra Stockholm till en grön promenadstad. Buller och avgaser från bilar ska ersättas med sorl och skratt från lekande barn. Vi ska ge gatorna tillbaka till stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP). Faksimil Youtube

Två kandidater

Sommaren 2025 omvandlas Skånegatan och Swedenborgsgatan till permanenta gågator.

– Skånegatan och Swedenborgsgatan är Stockholms första och kanske mest populära sommargågator. Nu tar de äntligen klivet till permanenta gågator. Det här är något som många har längtat efter, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

De nya gågatorna ska göras till en del av en ny stadsmiljözon på Södermalm. Där har man två kandidater till stadsmiljözon: området vid Nytorget och området vid Mariatorget. Vad man ska välja ska utredas och beslutas under nästa år.

I den nya stadsmiljözonen kommer biltrafiken minskas för att ge större utrymme för cykling och gående. Hastighetsgränserna ska ses över, bilvägar smalnas av och mer ytor ska vigas åt sittplatser, växter och uteserveringar.

LÄS ÄVEN: Så ska Stockholms rödgröna styre STRAFFA bensinbilister

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.