Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Utrikes
23 januari 2018
kl. 09.28
0
L’Oreal-koncernen fick nyligen ta emot hård kritik för att i en kampanj för hårdvårdsprodukter lånat ut sin plattform för islamistisk misogyn propaganda. Den slöjbärande modellen Amena Kahn lämnar nu kampanjen efter avslöjanden om grova antisemitiska och Israel-fientliga uttalanden.
I kampanjen propagerar Amena för att muslimskt kvinnoförtryck i form av slöjtvång bör omfamnas i det västerländska samhället och i själva verket handlar om ”tolerans” och ”inkludering”. Hon radikaliserades själv till muslimsk fundamentalist i 20-årsåldern i Storbritannien, innan dess bar hon inte slöja.
Det visar sig nu att Amenas radikalisering innefattat betydligt mer än bara att underkasta sig kravet på slöja som en del av kvinnans underordning. I spåren av den uppmärksamhet hon fått för sin muslimska propaganda i L’Oreals reklamkampanj hårvårdsprodukter har nu avslöjats att Amena för några år sedan ägnat sig åt att sprida hat mot judar och Israel.
Bland annat har Amena i sociala medier propagerat för Israels utplånande eftersom den judiska staten enligt henne – och i enlighet med fundamentalistisk islam – är olaglig och inte har rätt att existera. Hon har även kallat det judiska folket i Israel för ”barnamördare”, även detta i linje med urgamla antisemitiska myter om att judar rövar bort barn, dödar dem och blandar deras blod i det osyrade påskbrödet.
LÄS MER: Slöjbeklädd kvinna i reklam för hårvårdsserie väcker reaktioner
Nu väljer Amena att kliva av L’Oreals reklamkamanj. Det är oklart om det är ett eget val eller sker efter ultimatum från L’Oreal om att annars få sparken från uppdraget. Hon hävdar också att hon ångrar sina antisemitiska och Israel-fientliga uttalanden som hon dock inte tagit bort förrän nu när de fått medial uppmärksamhet.
Hon vidhåller samtidigt fortfarande att hennes propagerande för den muslimska slöjan handlar om inkludering, att detta är en form av könsspecifik religiös underkastelse som vi i det västerländska samhället bör acceptera och inte betrakta utifrån våra värderingar om jämställdhet mellan könen.
Amenas många kritiker anser dock att det bakom det skenbart oskyldiga påståendet i reklamen att ”Huruvida du visar eller döljer ditt hår, påverkar inte hur mycket du bryr dig om det” döljer sig radikala muslimska värderingar från medeltiden som är inkompatibla med ett modernt västerländskt upplyst och jämställt samhälle.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann