Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Opinion
27 september 2019
kl. 11.49
0
➤ KRÖNIKA Häromdagen kom det till allmänhetens kännedom att skolverket, i deras nya läroplan, föreslår att helt sudda ut antiken från historieämnet på högstadiet. Till en början trodde jag att det var ett dåligt skämt. När det gick upp för mig att man på riktigt anser det vara acceptabelt att strunta i en av historiens absolut viktigaste epoker, för att det råder tidsbrist i skolan, växte frustrationen inom mig. Särskilt när man planerar att högprioritera samtida ämnen som könsroller och migration redan i årskurs 1.
Demokrati. Filosofi. Retorik. Juridik. Diktkonst. Religion. Medicin. Antiken, alltså Europas forntid, och dess upptäckter kom att bli grundpelarna till västvärldens kunskap och kultur. Efter Västromerska rikets fall tog epoken slut – men den påverkar oss i högsta grad än idag.
Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, har uttalat sig om det nya läroplansförslaget och menar att exkluderandet av antiken är ett intellektuellt självmord. Jag håller självklart med. Att strunta i att lära ut en så fundamental del av vår historia är som att strunta i att sätta på spisplattan när man ska lära någon att koka potatis. Som att stå och fiska utan lina och tro att man ska få upp en stor lax. Utan vetskapen om forntidens viktiga episoder står framtidens generationer i Sverige utan intellektuell kapacitet.
Min gymnasietid tillägnade jag det humanistiska programmet med kulturinriktning. Jag studerade klassiska epos av Homeros: Odysséen och Iliaden. Klassens ena mentor lärde oss en kejsarsång för att memorera dem alla: “[…] Nero fyrkejsaråret, trala, Vespa Vespasianus”. Den sitter fortfarande.
Jag avslutade mina studier genom att skriva mitt examinerande gymnasiearbete om individens ekonomiska självbild utifrån tanken om Gud i antikens Rom. Jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin hade klarat mitt gymnasieprogram utan några som helst förkunskaper om antiken eftersom nästan alla mina kurser utgick från epoken, med särskilt fokus på romarriket.
Utan antiken förstår man inte medeltiden. Utan medeltiden förstår man inte renässansen. Utan renässansen förstår man inte upplysningen – och så vidare. Ni hajar galoppen. Jag vill till och med påstå att man aldrig någonsin kan förstå Europas nutid på ett intellektuellt plan om man inte har kunskaper om antiken.
Alla vägar bär till Rom, heter det. Skolverkets vägval är undantaget som bekräftar regeln.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann