Sjukresan blev ett elbilskaos – Bengt fick hjälpa taxichauffören att hitta laddstation
Genrebild Taxi Göteborg. Bilden har inget samband med händelsen. Foto: Faksimil Linkedin / Jakob Härter CC BY-SA 2.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En man i Västsverige som tog en så kallad sjukresa med taxi för att genomgå en ögonoperation fick en resa han sent kommer glömma. Taxichauffören bad honom om hjälp att hitta en laddningsstation till elbilen – som till slut bara rullade fram i en till två kilometer i timmen.

Det är i en insändare i Tidaholms lokaltidning Västgöta-Bladet som Bengt Edvardsson berättar om sin resa med Taxi Göteborg den 6 maj i år.

LÄS ÄVEN: Även regn förkortar elbilars räckvidd

Bengt skulle till Capio Ögon i Göteborg för en gråstarrsoperation. Resan dit gick visserligen bra, men hemresan ”var en katastrof”, skriver han.

Sjukresan påbörjades klockan 17 från ögonkliniken i centrala Göteborg och skulle ta Bengt hela vägen till Tidaholm. Men först körde taxichauffören hem andra patienter i Göteborg, innan färden fortsatte vidare mot Vara – där elbilens batteri började ta slut.

LÄS ÄVEN: Fick inte utlovad räckvidd på elbilen – ARN friar företaget

Bengt, som var nyopererad, tvingades sitta kvar i elbilen från klockan 17 tills han kom hem vid 22-tiden.

Jag fick hjälpa taxichauffören med att hitta laddningsställe i Falköping, sen från Vara kunde elbilen först gå i 20 km, sen ganska snart var farten nere i 5 km sen när vi närmade oss Falköping gick elbilen i 1 till 2 km. Några kilometer väster om Falköping kom det en mindre lastbil som ville bogsera taxibilen men bogserlinorna passade inte. Vi var i Falköping ca kl. 21:15 där bilen laddades upp till 39 procent så taxichauffören kunde köra hem mig till Tidaholm ca kl. 22:00. 

Bengt är frustrerad över att sjukresor på hela 15 mil får gå till på det här sättet. Han menar att sådana resor borde ske med bensin- eller dieseldrivna bilar – eller åtminstone med hybridfordon.

LÄS ÄVEN: Därför kommer din elbil vara värdelös till 2030

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.