Schibsted utökar sin makt över mediemarknaden – köper TV4
Foto: Kalle1~commonswiki

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Den norska mediekoncernen Schibsted har utökat sin makt över mediemarknaden i Sverige genom att köpa TV4 för 6,55 miljarder kronor.

Schibsted äger sedan tidigare svenska medier som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni samt har andelar i nyhetsbyrån TT. Vidare kontrollerar bolaget norska tidningar som VG och Aftenposten, men även en lång rad andra mediebolag och plattformar, såsom Blocket.se.

LÄS ÄVEN: Svensk mediemarknad koncentreras alltmer till ett fåtal ägare

Nu har Schibsted säkrat nästa affär i jakten på att öka sin makt över mediemarknaden i Sverige. Teleoperatören Telia Company, som till stor del ägs av staten, köpte TV4 från mediekoncernen Bonnier år 2019 för nära 10 miljarder kronor men säljer nu tv-bolaget till Schibsted.

Mathias Berg, vd på TV4, är nöjd med affären och berömmer den nya ägaren för att “investera i oberoende journalistik”.

– Jag känner mig trygg med att det här är en långsiktig lösning för oss som bolag. För det här är en ägare vars uppgift är att investera i oberoende journalistik, säger Berg till TV4.

”Mörkrött”

Moderaternas riksdagsledamot Lars Beckman är skeptisk till köpet och uttrycker oro för att innehållet kommer att bli “mörkrött”.

Faksimil X

I sociala medier har flera personer uttryckt oro för att den Schibsted-ägda Aftonbladets ledarredaktion kommer att dyka upp ofta i TV4 Nyhetsmorgon framöver.

Faksimil X

LÄS ÄVEN: Vem ska granska Bonnier- och Schibstedgruppernas makt?

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.