Så rankar andra länder Sverige

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I den senaste jämförelsemätningen av styrkan hos nationernas internationella varumärken hamnar bilden av Sverige efter en lång rad jämförbara länder. PÅ flera håll har förtroendet för Sverige rasat rejält.

I årets upplaga av Anholt-Ipsos National Brands Index (NBI) får Sverige se sig slaget av Japan, Tyskland, Italien Schweiz, Storbritannien, Kanada och USA. Sverigebilden i omvärlden är sämre än samtliga dessa länder.

Borrar man djupare finner man stora geografiska skillnader i Sverigebilden. Totalbetyget dras upp av att länder som Tyskland, Frankrike och Kanada ser positivt på Sverige. I länder som Kina, Indien, Saudiarabien och en rad andra muslimska länder är bilden av Sverige i stället extremt negativ.

Faksimil Svenska institutet

Tudelad Sverigebild i tredje världen

Det som drar ned Sveriges betyg i den muslimska världen är våra demokratiska medborgerliga fri- och rättigheter, noterbart den att man i Sverige får kritisera islam. Den negativa bilden av Sverige i Turkiet har inte återhämtat sig som vore önskvärt efter den formella ”förbrödringen” som medlemmar i Nato.

Sveriges ekonomiska välstånd, utbyggda offentligfinansierade välfärds- och utbildningssystem samt generösa ekonomiska bidrags- och trygghetssystem gör ändå Sverige till ett av de mer attraktiva länderna att migrera till bland människor i den muslimska världen.

Ingen utdelning i Sydafrika av Sveriges ANC-stöd

Även i Sydafrika är bilden av Sverige en av de mest negativa. Detta trots att Sverige under många decennier profilerat sig som en av de starkaste rösterna mot den tidigare Apartheid-politiken och för ANC och Nelson Mandela. Stödet har inte gett den ihållande utdelning som många hoppats på.

Genomgående, med några få undantag, gäller att där bilden av Sverige är som mest grundmurat negativ är trenden nedåtgående och har försämrats ytterligare det senaste året. Noteras kan också att medan bilden av Sverige över tid har legat i stort sett still, klättrar de övriga nordiska länderna uppåt.

Sådant som drar upp betyget för Sverige i vänsterliberalt sinnade västländer är att vi profilerat oss som landet framför andra i den så kallade ”gröna omställningen”. Även profilen som ”humanitär stormakt” gillas i denna geografiska och ideologiska sfär.

Genomgående syns en politiserad polariserad komponent i synen på Sverige. Medan den, som nämnts, är positiv inom den vänsterliberala nationssfären är den homogent negativ bland de så kallade Brics+-länderna där Ryssland och Iran är tongivande.

Politiserad bedömning placerar Israel jämte ”Palestina”

I NBI-listan syns också en annan politisk påverkan av vilket betyg nationerna får. Den islamistiska terrordiktaturen ”Palestina” får utifrån konkreta bedömningskriterier noterar den absolut lägsta siffran av alla bland de 50 länderna i mätningen. Ekonomin där hålls främst igång av utländska bidragspengar, smuggling och skatter på diktatorisk konfiskatorisk nivå.

Samtidigt bedöms Israel – en välstånds-, industri- och demokratination i nivå med de starkaste länderna i västvärlden och som dessutom ekonomiskt håller den palestinska ekonomin under armarna – på väsentligt andra grunder. Man placeras av omvärlden endast snäppet ovanför ”Palestina” på plats 49, efter afrikanska u-länder i bottenstriden som Kenya.

Ökat fokus på klimat i årets mätning

Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) är undersökning som genomförs varje år och som utger sig för att mäta styrkan i länders nationsvarumärken på grundval av sex kategorier: befolkning, export, talang och investeringar, kultur, samhällsstyre samt turism.

Årets undersökning och siffror skiljer sig jämfört med tidigare genom att hur profilerade länderna är i ”klimatfrågan” getts stor betydelse. Sverige har tjänat på den förändringen.

En sammanfattning i urval kallad ”Omvärldens bild av Sverige” sammanställd av L-märkta Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska Institutet med uppgift att skapa en positiv av Sverige i omvärlden, kan laddas ned och läsas HÄR.

Läs alla artiklar på Samnytt om Sverigebilden HÄR.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.