Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
14 november 2024
kl. 08.00
0
Energimarknadsinspektionen – en förvaltningsmyndighet som näringsminister Ebba Busch (KD) är högsta ansvarig för – försvarar de hårt kritiserade straffavgifterna på el. De som drabbas hårdast ekonomiskt när medborgarna ska ”eluppfostras” är villa- och elbilsägare.
Det kommer att kännas rejält i plånboken för den som tycker att det är praktiskt att köra en tvättmaskin samtidigt som man lagar mat. Samma sak gäller den för vilken laddning av elbilen på låg effekt inte är det mest praktiska alternativet.
Bakgrunden är att elnätet är underdimensionerat i kombination med gröna experiment för hur elen ska produceras. Detta har i sin tur sitt ursprung i politiska beslut. Men de som får ta notan för fadäserna är elkonsumenterna.
LÄS ÄVEN: Kronofogden varnar för ny elprismodell – fler riskerar skulder
Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas riksförbund, är en av dem som å sina medlemmars vägnar är kritisk till straffavgifterna.
– Jag tycker inte att det verkar vara en bra idé, säger han diplomatiskt i en kommentar till Carup.
Det tycker däremot regeringen, som nu låter halvstatliga elnätsjätten Ellevio gå i bräschen för att lansera nya effekttariffer där den som exempelvis laddar och tvättar ”fel” straffas med höga straffavgifter. Från januari 2027 kommer alla nätbolag att ha infört straffavgifterna.
LÄS ÄVEN: Ännu högre elpriser när Sverige byter system för elöverföring
Att låta elen kosta olika under dygnets timmar är inte helt nytt. Skillnaden nu är att man drar åt tumskruvarna så att det känns ordentligt.
– Nu har det kommit till en punkt där även hushållen måste bidra för att utnyttja elnätet effektivare, säger Gustav Janeling, jurist på Energimarknadsinspektionen, och regeringens utsände för att försöka gjuta olja på vågorna bland ilskna villa- och elbilsägare, till Carup.
Många sådana är rejält förbannade, rapporterar Carup. En familj som bor i villa och kör elbil kan behöva vända upp och ned på det mesta av sitt livspussel om man ska undgå att straffas med skyhöga elräkningar.
Att elektrifieringen har ökat och kommer att fortsätta att göra så är en utveckling som inte varit okänd för beslutsfattarna. Inte heller har man varit okunnig om att detta kräver rejäla förstärkningar av elnätet. Men några sådana i paritet med behovet har inte gjorts.
Gustav Janeling på Energimarknadsinspektionen antyder i sin kommentar till Carup att det är först nu och oväntat som man ”ser en ökad elanvändning” och kallar det som skulle behöva göras för att möta den utvecklingen för ”onödiga investeringar”. En bättre lösning menar han – med regeringens goda minne – är att införa straffavgifter på elen för att ”jämna ut effekttopparna” så att bristerna i elnätet döljs.
Håkan Larsson på Villaägarnas riksförbund är dubbelt kritisk – dels till att det är konsumenterna som ska ta smällen för en inkompetent energipolitik men dels också till att mycket talar för att huvudmotivet bakom dimridåer är att trissa upp elpriserna.
Forskning – som är väl känd av beslutsfattarna – visar nämligen att det inte blir någon önskad effekt på medborgarnas elbeteende. Man kan av praktiska skäl inte ändra sina rutiner särskilt mycket och tvingas bara betala högre elräkningar.
LÄS ÄVEN: Vattenfall: Elpriserna är för låga
På Energimarknadsinspektionen vill man dock inte erkänna att det är ett gammalt knep man dammat av för att smyghöja elpriserna. Gustav Jelling säger sig tro att konsumenterna den här gången ska ”reagera på de prissignaler som ges” som han väljer att kalla straffavgifterna för.
Men ett problem med uppfostringsmetoden är om för många låter sig uppfostras och till exempel börjar tvätta på nätterna. Då kan man tvingas införa straffavgifter även för den som nattanvänder sin el ”för mycket”. Till slut finns det inga billiga timmar på dygnet och, det som kritikerna menar är det egentliga uppdraget, att höja elpriserna, är fullbordat.
Straffavgifterna är inte tvingande, utan bygger på riktlinjer och rekommendationer från Energimarknadsinspektionen. Att man så beredvilligt inför dem, ser många som en indikation på att man vill dra elkonsumenterna på mer pengar men skjuta över skulden på staten.
Regeringen skulle kunna kliva in och ändra sina direktiv så att det här hålet för elbolagen att smyghöja priserna täpptes till. Men det har man än så länge valt att inte göra. Enligt Janeling på Energimarknadsinspektionen litar man på att elbolagen inte missbrukar riktlinjerna för egen vinning.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann