Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
12 december 2023
kl. 16.07
0
Flygskatten, som infördes 2018, är ett typiskt exempel på politisk greenwashing. Det menar Runar Brännlund, professor emeritus på Handelshögskolan vid Umeå universitet. Han får medhåll från flera håll, bland annat Sverigedemokraterna.
Syftet med flygskatten är att minska flygets påstådda miljöpåverkan och uppmuntra människor att välja mer miljövänliga transportalternativ. Så sent som i september i år motionerade Nima Gholam Ali Pour (SD) om att avskaffa skatten som han menar inte har några vinnare. Sverigedemokraterna har också uppgett att man vill utreda ett borttagande av flygskatten.
Nu får Sverigedemokraterna medhåll från professor Runar Brännlund, som var kritisk redan då skatten infördes för fem år sen.
– Det finns flera skäl till att jag har varit kritisk mot flygskatten. Framför allt handlar det om att den är verkningslös och ineffektiv, säger Brännlund till Tidningen Näringslivet.
– Flyget ingår redan i det europeiska utsläppshandelssystemet vilket innebär att om vi flyger mindre på grund av en flygskatt så frigörs utsläppsrätterna. Detta innebär att utsläppen inte påverkas, de bara flyttas.
Han han menar att flygskatten är politisk greenwashing där man inför en skatt med syfte att rädda världen eller miljön men att det i själva verket handlar om att få in mer pengar till staten.
– Det är en ineffektiv skatt. Flygskatten borde slopas.
Ytterligare en som sågar flygskatten är Lars Resare, hållbarhetschef på det svenska flygbolaget BRA, som menar att den inte skapar incitament för flygbranschen att ställa om.
– Då den inte beskattar utsläppen så premierar skatten inte omställningen utan den gör bara flyget dyrare.
Ännu en aspekt är att den svenska flygskatten skapar en kostnadsmässig konkurrensnackdel för det svenska flyget.
– Om man ska ha en flygskatt hade det varit bättre om pengarna öronmärkts för att hjälpa industrin att ställa om till ett mer hållbart resande men så är den inte utformad. De små marginalerna som flygbranschen redan har blir ännu mindre, säger Anna Wilson, ansvarig för externa relationer på SAS.
Hon menar att rätt väg för ett hållbart flyg går genom forskning och utveckling i ny teknik och satsningar på produktion av biobränslen, inte genom beskattning.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann