Problem för Natos nya stridsplan
F-35. Foto: USA:s militär

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Flygplanstillverkaren Lockheed Martin har fortsatt stora problem med F-35 Lightning II – tänkt att bli Nato-ländernas nya huvudsakliga stridsflygplan. Nära hälften av flygplanen står på marken och mindre än en tredjedel uppges ha ”full operativ kapacitet”.

Fler än tusen flygplan har byggts sedan 2006. F-35 är i flera avseenden en vidareutvecklad budgetversion av mer än tre gånger så dyra F-22 Raptor från samma flygplanstillverkare. F-22 används endast av USA:s flygvapen. F-35 däremot exporteras till Nato och Nato-allierade länder.

Förutom USA har sjutton länder beställt F-35. Däribland Tyskland, Storbritannien och Sveriges grannländer Danmark, Norge och Finland. Vissa beställare har fått flygplan, andra väntar fortfarande på sina.

F-35 är inom Nato tänkt att ersätta äldre så kallade generation fyra-stridsplan, som F-16 och F-18. Fler länder står på kö för att få köpa det nya toppmoderna flygplanet med avancerade stealthegenskaper.

Tekniska problem

Men F-35 har i åratal tampats med allvarliga tekniska bekymmer. För tre år sedan rapporterades om elva ”kritiska problem” med F-35, där kritisk betyder att felet är så allvarligt att det potentiellt kan innebära att såväl flygplan som pilot förloras. Utöver dem talades det om ytterligare 850 ”kategori 2-brister”.

Exakt vilka felen är, eller var, belades med sekretess. Men några av problemen har trots det blivit allmänt kända: Plötsliga tryckspikar i cockpit som vållar ”olidlig” smärta hos piloterna, skadad stealth-beläggning vid överljudsfart, exploderande däck och kollapsande hydraulik vid landning, problem med reservdelar, oförklarligt grönt ljus som bländar piloterna och felaktiga felmeddelanden vid låga temperaturer är bara några av alla de brister som läckt ut.

Felen har varit så många och allvarliga att USA:s flygvapen formellt inte godkände F-35 som produktionsdugligt förrän i mars i år. Detta trots att planet varit i full produktion i åratal.

Flygplan som inte kan flyga?

Även om USA:s flygvapen, till slut, accepterat F-35, så är problemen långt ifrån över. Statistik som amerikanska kongressens budgetkontor offentliggjort visar att stridsplanet står sig dåligt jämfört med äldre modeller.

Inte minst tycks F-35 åldras betydligt snabbare än exempelvis F-15E Strike Eagle eller till och med förlagan F-22. Efter bara fem år är tillgängligheten nere på endast 40 procent, vilket kan jämföras med att 60 procent av alla 35 år gamla F-15E-plan fortfarande är operativt tillgängliga.

Förra veckan diskuterades F-35:ornas många problem i den amerikanska kongressen, på den republikanske representanthusledamoten Matt Gaetz initiativ. Han fick då bekräftat av flygvapnets stabschef David Allvin att endast omkring 29 procent av F-35-planen har ”full operativ kapacitet”.

Matt Gaetz tillhör den mest kritiska falangen inom Republikanerna när det gäller hur de amerikanska skattepengarna används. Han röstade i helgen nej till att skicka mer pengar och vapen till såväl Ukraina som Israel och Taiwan. Och han menar att det borde ställas större krav på Lockheed Martin innan de får ta del av amerikanska skattemiljarder, något han argumenterat för i åratal.

”Lockheed Martin bygger plan som inte kan flyga”, skriver han och kräver att stridsplanstillverkaren avkrävs ett större ansvar för det som levereras.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.