Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Utrikes
29 maj 2018
kl. 11.32
0
Will Norman är Londons första ”gång- och cyklingsborgmästarråd”. Han anser att för få kvinnor och etniska minoriteter cyklar i London och har lovat att göra något åt att främja ”diversitet” bland de huvudsakliga vita, manliga, medelklasscyklarna.
Det ”Cycle Superhighway”-nätverk av cykelbanor som länkar förorterna med centrum ses enligt Norman bara som ett sätt för ”medelålders män att cykla snabbare runt stan” och fortsätter med att ”det inte alls är målet”, enligt the Independent.
Enligt statistik utför den svarta, asiatiska och övriga minoritetsbefolkning 15 procent av cykelturerna i staden, vilket enligt stadens transportkontor är två tredjedelar mindre än vad det hade kunnat vara.
– Det berör något som är en verklig utmaning för cyklingen i London, vilket är diversitet, säger Norman.
Borgmästarkontoret ska ha presenterat en rad förslag som de menar kommer öka mångfalden, vilket inkluderar cykelutbildning, bidrag till grupper som normalt sett inte cyklar och att främja elcyklar liksom utökade cykelrutter.
Duncan Dollimore, vägsäkerhets- och kampanjtjänsteman vid Cycling UK stöttar förslagen och menar att myndigheter ska ”fokusera på de barriärer som hindrar folk från att cykla istället för på existerande cyklister”.
Borgmästare Sadiq Khan och hans transportkontor har sagt att deras mål är att 80 procent av transporterna om 25 år ska ske med gång, cykel eller offentlig transport. Khan ska lägga 169 miljoner pund, omkring 1,7 miljarder kronor, kommande fem år på cykelprojekt.
Antalet cyklister i London fortsätter att öka, det är idag tre gånger fler än vid år 2000, men utgör fortfarande bara två procent av alla transporter, att jämföra med 13 procent i Berlin och tre procent i Paris.
Efter att personbilar, taxi och lastbilar förbjudits vid Bank Interchange berättar Norman att fler ställen kan komma att förändras på liknande sätt.
– Där vi kan ta bort trafik kommer vi göra det och det finns ett antal projekt där vi tittar på det utifrån ett designperspektiv, säger han.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann