Polis stoppade sovande man i bil på motorväg
Faksimil Facebook

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En man döms för vårdslöshet i trafik efter att ha somnat i sin bil med autopilot påslagen under färd längs E4:an i Östergötland. Polisen rekommenderar att man inte förlitar sig alltför mycket på automatiska system.

Det var andra bilförare som larmade polisen om den sovande mannen i förarsätet. Då en polispatrull hann ikapp kunde man konstatera att mannen satt och sov i bilen medan den färdades på motorvägen, något som också fångades på film. Mannen fortsatte att sova trots blåljus och stoppsignal, men till slut fick man liv i honom.

– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.

Användandet av autopilot är ännu inte lagligt i Sverige.

– Nackdelen är om man förlitar sig för mycket på de här systemen och tappar fokus på vägen, då kan det bli farligt, säger Björn Thunblad.

Thunblad påpekar att sensorer runt om på bilarna kan bli igensatta av snö, lera eller is men även skicket på vägen och underlaget spelar roll.

– Om det snöar mycket så döljs linjerna till exempel. Då kan vissa funktioner sluta fungera. Det är väldigt viktigt att man som förare är uppmärksam, säger Björn Thunblad.

Mindre dödliga olyckor

Samtidigt är han positiv till utvecklingen med mer teknik i fordonen och i förlängningen till mer automatiserade bilar.

– Att använda sig utav automatiska körsystem som adaptiv farthållare och automatiskt filhållningssystem har positiva effekter på trafiksäkerheten och återfinns i princip hos alla nyare personbilar. Men att aktivera ett helautomatiserat system där föraren inte övervakar körningen är inte förenligt med svensk lagstiftning, säger han.

– Men det kommer säkerligen bli det inom kort. Jag tror att vi kommer att se att olyckor med dödlig utgång kommer att minska när det används. Vi ser att de flesta dödsolyckor sker genom att någon kommer över på fel körbana. Med mer automatiserade funktioner i bilarna kommer de per automatik att bromsa ner hastigheten i de lägena och krocken kanske blir i 50 kilometer i timmen istället för 110, säger han.

Regeringen håller på att ta fram en ny förordning som ska reglera vad som gäller för användande av autopilot och liknande funktioner. Mannen i det aktuella fallet har själv erkänt trafikbrott och dömts till dagsböter för vårdslöshet i trafik.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.