Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
3 december 2024
kl. 11.30
0
Sist man provade på något liknande slutade det med fiasko och ett inkomstbortfall på flera miljoner. I mitten av december är det dags igen då spärrarna på Näckrosens tunnelbanestation i Solna öppnas.
Den 16 december tas båda spärrlinjerna bort på tunnelbanestationen. Pilotprojektet kommer pågå under 2025 och sägs syfta till att undersöka vilka effekter en spärrfri tunnelbana har på personers reseupplevelser och påverkan på intäkter.
– Det här är ett försök att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och trevlig. Vi är inspirerade av bland annat Berlin och Oslo, deras tunnelbanesystem är helt spärrfria och rankas ofta högt. Jag tror att Stockholm kan lära mycket från det, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
LÄS ÄVEN: Här är tunnelbanevagnen “Muhammed”
Näckrosen har omkring 6 400 resande per dag och spärrarna ersätts av betalstolpar i biljetthallen där resenärerna ska blippa sin biljett. Stationen kommer att vara bemannad så länge som projektet pågår och biljettkontroller utlovas.
– Vi vet att många resenärer ogillar spärrarna. I rusningstrafik kan de orsaka trängsel och vissa resenärer är oroliga för att bli klämda. Särskilt om man reser med barnvagn, rullstol eller större väskor kan spärrarna bli ett stressmoment. Att öppna spärrarna blir ett sätt att bokstavligen riva hinder för att resa med kollektivtrafiken, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Då pilotprojektet blev känt i höstas begärde facket en riskanalys av arbetsgivaren MTR.
– Det handlar mest om säkerheten och tryggheten för vår personal, säger Seko tunnelbanans Jannis Konstantis.
Konstantis ser risker med att påverkade personer lättare kan ta sig ned på perrongen, att folk bär med sig saker som inte ska vara i tunnelbanan och att stora samlingar ungdomar kan passera fritt.
2004 försökte man med ett liknande projekt vid Slussen. Det slutade med ett fiasko som kostade drygt sex miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Här är Sverigedemokraternas nya tunnelbanereklam
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann