Ny statistik: Slutbetygen RASAR i grundskolan
Bild: Freepik.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Trots politiska ansatser om att fler elever ska gå ut grundskolan med godkända betyg fortsätter utvecklingen att gå åt motsatt håll. I år var det 20 000 elever som lämnade 9:an utan behörighet till gymnasiebehörighet. Helt dominerande i gruppen som får underkänt är elever med ”socioekonomiskt utsatt” invandrarbakgrund.

2024 kan läggas till raden av år då de svenska slutbetygen i grundskolans årskurs 9 sjunkit. I år handlar det om 1,5 procentenheter jämfört med 2023. Det framgår av färsk statistik från Skolverket.

I absoluta tal gick så många som 20 000 av en kull på drygt 120 000 elever ut grundskolan i år utan behörighet till gymnasiet. Det innebär små möjligheter att få ett jobb och hög risk för att gå direkt ut i samhällstärande bidragsberoende eller kriminalitet.

– Det är oroande att betygsresultaten i årskurs 9 sjunker. Fler elever måste klara av grundskolan, inte färre. Att inte klara grundskolan är en stor riskfaktor för såväl arbetslöshet som utanförskap, påtalar Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.

I vissa kärnämnen som matematik är tappet från förra året ännu större, nära två procentenheter. Det är elever som får betyget F eller streck i ämnet.

Bakgrund avgörande faktor

Skolverket konstaterar att föräldrarnas utbildningsnivå har stor betydelse för barnens betygsresultat. Den lägsta utbildningsnivån hittar man bland utomvästliga migranter, och följaktligen är det elever i den gruppen som dominerar bland underkända i grundskolan.

Allt fler elever får underkänt i 9:an. Bild: Vi lärare

Även här går utvecklingen åt motsatt håll relativt de politiska ambitionerna. Utbildningsklyftan mellan svenskar och migranter ökar i stället för att minska. Det sker dessutom i accelererande takt. Skillnaden i år är den största uppmätta på ett decennium.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, formulerar Anna Castberg problemet.

Avspeglar sig i PISA-proven

Skolforskare har tidigare slagit fast att det är invandringen som drar ned skolresultaten i Sverige och landets kunskapsnivå i ett internationellt perspektiv i de så kallade PISA-proven.

I syfte att slippa skämmas inför omvärlden, valde man för en tid sedan att exkludera de allra sämst presterande invandrarelevernas skolresultat från mätningen. Tilltaget fick hård kritik, liksom det förslag som nu diskuteras om att slopa betyget F så ingen elev blir underkänd hur dåligt han eller hon presterar.

LÄS ÄVEN: Skolforskare: Invandringen drar ned PISA-resultaten

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.