Ny hälsoplan ska göra britterna smalare och mer motståndskraftiga mot covid-19

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

På måndagen lanserade den brittisk premiärminister Boris Johnson en ny hälsostrategi för landet. Denna innefattar bland annat reglering av tv-reklam för skräpmat. Då överviktiga utgör en riskgrupp för covid-19 hoppas man att planen också ska göra att färre britter insjuknar och riskerar sitt liv.

I ett videoklipp på Twitter berättar Johnson om att han själv alltid kämpat med vikten och att genom bättre vanor lyckats gå ner omkring sex kilo sedan han tillfrisknat från covid-19.

I samband med kampanjen har landets statliga sjukvårdssystem NHS också släppt en app som ska underlätta
viktminskningen.

Nya regler


Samtidigt förbjuds tv-kanaler och webbplatser att visa reklam för skräpmat före kl 21. En annan ny regel att antalet kalorier måste anges på alkoholhaltiga drycker.

Från livsmedels- och reklambranschen är man dock måttligt imponerade där man befarar ett än mer förvärrat ekonomiskt läge.

I England är nästan två tredjedelar av den vuxna befolkningen överviktiga.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.