Nelly.com fälls för ”extremt smal” modell
RO fäller Nelly.com-reklamen. Faksimil

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Den så kallade Reklamombudsmannen har fällt en fem sekunder lång reklamvideo som klädföretaget Nelly.com laddat upp på sin Tiktok-sida.

Anledningen är att den kvinnliga tonårsmodell som används i videon ”ger intryck av att vara extremt smal” och att hennes ”poser, de vinklar som hon är filmad i samt den delvis bara magen bidrar till att framhäva hennes extremt smala midja”.

Den person som anmält reklamvideon anser att den ”normaliserar” ett ”sjukligt kroppsideal”. Nelly.com medger å sin sida att modellen är smal, men att hon inte på något sätt ser ”sjuklig och/eller ohälsosam ut”.

Fälls

Reklamombudsmannen delar anmälarens uppfattning, och reklamvideon fälls enligt Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, artikel 1 stycke 2:

”Marknadskommunikation ska utformas med vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Den ska vidare vara förenlig med vad som inom näringslivet allmänt uppfattas som god affärssed”, står att läsa i det stycket.

Reklamombudsman Elisabeth Trotzig. Pressbild/Fotograf: Martin Alm

Nelly.com har hittills inte backat för de sundhetsfientliga kritikerna, utan menar att man använder sig av modeller som har ”Nelly-looken”.

Reklamombudsmannens beslut meddelades redan i maj, men sedan dess har Nelly.com haft fyra veckor på sig att överklaga. Fällningen har ingen rättslig verkan och den medför inte exempelvis skadestånd.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.