Migranter ska lära sig yttrandefrihet genom Virtual Reality-kurser
Sebbog13, CC BY-SA 4.0 / AI

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Migranter från världens mest dysfunktionella kulturer som flockas till Sverige har svårt för västerländsk yttrandefrihet. För att de bättre ska förstå denna sätts nyanlända migranter i VR-kurser.

Det är forskare vid Högskolan Väst som i samarbete med Göteborgs stad ska bygga två virtuella världar. I den ena ska migranterna ta del av simulerade och verkliga situationer som påstås utgöra diskriminering, och i den andra genomföra interaktiva övningar kring svensk yttrandefrihet ”för att förstå sina rättigheter och skyldigheter”.

– Vi är mycket entusiastiska över potentialen i det här projektet. Genom att använda VR-teknik hoppas vi kunna erbjuda en mer engagerande och interaktiv upplevelse som hjälper nyanlända tredjelandsmedborgare att bättre förstå och integrera sig i det svenska samhället, säger Amir Haj-Bolouri, professor i informatik och projektledare vid Högskolan Väst.

LÄS ÄVEN: Nya integrationssatsningen: Lära invandrare hantera matlådor

VR-momenten ingår i en kommunal kurs för nyanlända som är på totalt 100 timmar. Projektet finansieras av Migrationsverket och EU och pågår i tre år. Den sägs syfta till att förbättra samhällsorienteringen.

Projektet bygger på förstudien ”Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och Utmaningar” där man identifierat flera så kallade utmaningar som tredjelandsmedborgare möter när de försöker förstå teman som yttrandefrihet och diskriminering.

– Virtual reality har stor potential i utbildningssammanhang och vi hoppas på att tekniken kan bli ett stående inslag i samhällsorienteringen, säger Anders Boklund Ferreira, enhetschef för samhällsorienterande insatser i Göteborgs stad.

Foto: LeoLikesTrains, CC BY-SA 4.0

Förbättrad integration

Genom fältstudier kommer man att analysera hur VR-teknik bidrar till en djupare förståelse av yttrandefrihet och skydd mot diskriminering samt vilka effekter det kan ha på integrationsarbetet.

– De teman vi har valt är naturligtvis valda med omsorg. Förståelse för yttrandefrihet och diskriminering är centralt för att främja social delaktighet och integration i det svenska samhället, men traditionell klassrumsundervisning har visat sig vara otillräcklig för att förmedla dessa ämnen på ett meningsfullt sätt. Vi är väldigt nyfikna på att se om vi kan nå bättre resultat med hjälp av VR, säger Amir Haj-Bolouri.

LÄS ÄVEN: Vuxna migranter lär sig cykla – ska ge arbete

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.