Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
20 mars 2025
kl. 08.00
0
Migranter från världens mest dysfunktionella kulturer som flockas till Sverige har svårt för västerländsk yttrandefrihet. För att de bättre ska förstå denna sätts nyanlända migranter i VR-kurser.
Det är forskare vid Högskolan Väst som i samarbete med Göteborgs stad ska bygga två virtuella världar. I den ena ska migranterna ta del av simulerade och verkliga situationer som påstås utgöra diskriminering, och i den andra genomföra interaktiva övningar kring svensk yttrandefrihet ”för att förstå sina rättigheter och skyldigheter”.
– Vi är mycket entusiastiska över potentialen i det här projektet. Genom att använda VR-teknik hoppas vi kunna erbjuda en mer engagerande och interaktiv upplevelse som hjälper nyanlända tredjelandsmedborgare att bättre förstå och integrera sig i det svenska samhället, säger Amir Haj-Bolouri, professor i informatik och projektledare vid Högskolan Väst.
LÄS ÄVEN: Nya integrationssatsningen: Lära invandrare hantera matlådor
VR-momenten ingår i en kommunal kurs för nyanlända som är på totalt 100 timmar. Projektet finansieras av Migrationsverket och EU och pågår i tre år. Den sägs syfta till att förbättra samhällsorienteringen.
Projektet bygger på förstudien ”Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och Utmaningar” där man identifierat flera så kallade utmaningar som tredjelandsmedborgare möter när de försöker förstå teman som yttrandefrihet och diskriminering.
– Virtual reality har stor potential i utbildningssammanhang och vi hoppas på att tekniken kan bli ett stående inslag i samhällsorienteringen, säger Anders Boklund Ferreira, enhetschef för samhällsorienterande insatser i Göteborgs stad.
Genom fältstudier kommer man att analysera hur VR-teknik bidrar till en djupare förståelse av yttrandefrihet och skydd mot diskriminering samt vilka effekter det kan ha på integrationsarbetet.
– De teman vi har valt är naturligtvis valda med omsorg. Förståelse för yttrandefrihet och diskriminering är centralt för att främja social delaktighet och integration i det svenska samhället, men traditionell klassrumsundervisning har visat sig vara otillräcklig för att förmedla dessa ämnen på ett meningsfullt sätt. Vi är väldigt nyfikna på att se om vi kan nå bättre resultat med hjälp av VR, säger Amir Haj-Bolouri.
LÄS ÄVEN: Vuxna migranter lär sig cykla – ska ge arbete
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann