Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Utrikes
19 juli 2025
kl. 18.48
0
Europa siktar på klimatneutralitet till 2050 genom den gröna omställningen. Men enligt Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz och ordförande i ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), riskerar nu hårda regler och brist på flexibilitet att slå fel – med föråldrade bilar och svag konkurrenskraft som följd. Han varnar särskilt för ”Havanna-effekten” och efterlyser en mer realistisk och teknologineutral strategi för att säkra både klimat och tillväxt.
Den europeiska gröna given har kallats EU:s ”man på månen”-projekt – en historisk satsning på klimatneutralitet till år 2050. Bilindustrin har gått in helhjärtat, med investeringar på över 250 miljarder euro i elektrifiering. Trots detta är konsumenternas efterfrågan på elbilar svagare än förväntat – de utgör bara cirka 15 % av nybilsförsäljningen inom EU.
Detta skapar ett glapp mellan politiska mål och marknadens verklighet. I stället för snabb elektrifiering riskerar vi nu att hamna i en situation där gamla fossilbilar behålls längre – ett fenomen som Källenius i ett debattinlägg i The Economist kallar för ”Havanna-effekten”, med referens till Kubas åldrande bilflotta i spåren av blockaderna mot landet.
LÄS ÄVEN: Lantbrukarnas ilska mot von der Leyens budget: Konsumenter riskerar dyrare matpriser
Redan i dag är Europas bilar i genomsnitt över tolv år gamla, och den siffran väntas stiga ytterligare om alternativen inte breddas.
För att säkra både klimatmålen och industrins framtid krävs ett nytt, mer verklighetsförankrat förhållningssätt. Källenius pekar ut tre centrala områden:
I dagsläget står branschen inför över 100 nya EU-förordningar. Det hotar att kväva innovation snarare än att främja den. Samtidigt är en stor del av underleverantörerna redan pressade – över 40 % riskerar att bli olönsamma till 2025.
För att undvika stagnation och försvara Europas position som ledande industrination måste reglerna moderniseras och samordnas med industrins förutsättningar. Det handlar inte om att ge upp klimatmålen – utan om att nå dem på ett mer effektivt och pragmatiskt sätt.
De kommande tolv månaderna blir avgörande, menar Källenius. Antingen anpassar sig Europa efter verklighetens villkor, eller så riskerar vi att kväva både innovation och sysselsättning under en överreglerad grön omställning. Industrin är redo att ta sitt ansvar – men nu krävs samma lyhördhet från politiskt håll.
”Vi vill nå klimatmålen – men på en väg som både gynnar planeten och Europas framtid”, avrundar han sitt upprop till politikerna.
LÄS ÄVEN: Orbán: EU-budgeten prioriterar Ukrainakriget – på bekostnad av europeiska bönder
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann