Matpriserna skenar på nytt
Pixabay / Infrogmation of New Orleans, CC BY-SA 4.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Efter att ha mattats av något ökar nu både matpriserna och inflationen igen – i det sistnämnda fallet dessutom med flera procent. Samtidigt börjar alltfler ifrågasätta matbranschens påstående om att de står maktlösa inför prishöjningarna.

Då matpriserna skenade 2023 kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) till sig representanter för matbranschen. Hon konstaterade då att livsmedel var det som mest bidrog till den ökande inflationen, men sedan hände inte så mycket mer.

På torsdagen meddelar SCB att inflationstakten enligt KPI var 1,3 procent i februari, en uppgång från 0,9 procent i januari. Månadsförändringen från januari till februari var 0,6 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF var 2,9 procent i februari jämfört med 2,2 procent i januari.

– Högre elpriser och prisökningar på livsmedel och alkoholfria drycker var bland de främsta bidragen till inflationstakten i februari, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Matpriserna drar iväg

I februari steg matpriserna med 3,9 procent jämfört med samma månad i fjol – den högsta ökningstakten på över ett år.

Kaffe och smör är exempel på varor som blivit mycket dyrare på ett år. Ökningarna ligger på 28 respektive 26 procent. Klädpriserna steg också, vilket är säsongsnormalt för februari.

Priserna inom rekreation och kultur steg, där paketresor och hemelektronik bidrog mest. Vidare höjdes elpriset från januari till februari. Inom gruppen logi så var det priserna för hotellrum veckoslut som gick upp mest.

Allt dyrare att fylla. Foto: Håkan Dahlström from Malmö, Sweden, CC BY 2.0

Misstankar och uppmaning till bojkott

De höga matpriserna har väckt ilska och nu uppmanas konsumenterna gå samman för att protestera. ”Bojkott vecka 12” heter initiativet som fått stor spridning i sociala medier och i synnerhet på Tiktok. Syftet är att få så många konsumenter som möjligt att bojkotta de stora livsmedelsbutikerna under perioden 17-23 mars.

LÄS ÄVEN: Uppmanar till bojkott mot skenande matpriser

I kölvattnet av de stigande matpriserna har matföretagens roll börjat ifrågasättas alltmer. Från dem heter det ofta att de står maktlösa inför prisökningarna, men alla köper inte branschens försvar.

En ny granskning från Greenpeace visar att stora livsmedelsföretag som Nestlé och Unilever rapporterat rekordvinster under 2024, trots skenande råvarupriser. Kritiker menar att företagen utnyttjar inflationen för att höja marginalerna, medan konsumenterna får ta smällen.

I Sverige har Konkurrensverket inlett en utredning av Ica och Axfood för misstänkt prissamverkan.

Nya regeringssamtal

På torsdagseftermiddagen meddelar finansminister Elisabeth Svantesson (M) att regeringen kallar matbranschen till nya samtal.

LÄS ÄVEN: Höga matpriser väcker misstankar

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.