Matmissionen expanderar när matfattigdomen växer
Pixabay / Stockholms Stadsmission

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions affärer där personer med låg inkomst och som har svårt att få pengarna att räcka till i vanliga livsmedelsbutiker kan ansöka om medlemskap. Som medlem går det att köpa varor till ca en tredjedel eller mindre av vanligt butikspris. Nu utökar man verksamheten med ännu en butik.

På Matmissionen säljs mat som kan ha mindre skavanker eller kort bäst före-datum. Detta möjliggör att man kan hålla avsevärt lägre priser och samtidigt minska matsvinnet. Produkterna doneras i första hand från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. Butikerna, som finns över hela landet, erbjuder även arbetsträning.

När Matmissionen slog upp portarna i Skäggetorp i Linköping var Martin en av butikens första medlemmar och besökare.

– Jag tror att många människor som har det knapert skäms över sin situation och har svårt att prata om den. Det tycker jag är synd. Frågorna behöver komma upp till ytan, sa han 2023.

LÄS ÄVEN: Inflationen: Fler svenskar söker mathjälp hos Stadsmissionen

Nu har man expanderat ytterligare och öppnat en ny butik i Vällingby centrum.

– Behovet är betydligt större än vårt utbud av butiker, säger kedjans områdeschef Johan Rindevall till Mitt i.

Foto: AI

Stor skam

Han berättar om de första kunderna för tio år sen som kände så pass stor skam att de packade om varorna i andra påsar. Det är dock något som förändrats och 2022 fördubblades antalet medlemmar. Skammen är i dag borta och man pratar mer öppet om matfattigdom, menar han.

I samband med att inflationsvågen började man samarbeta med dagligvarubranschen och kunde öka antalet butiker. På sikt är målet att försäljningen ska finansiera den del av verksamheten där man skänker mat till dem som i princip inte har någonting alls. I dag har man totalt 15 butiker varav nio ligger i Stockholm.

Frukt och grönsaker

Förut kunde folk köa i timmar utanför en butik innan öppning men sedan pandemin måste medlemmarna boka in vilken tid de vill handla på via en app. Populärast är frukt och grönsaker som utgör en tredjedel av försäljningen.

– Tittar man på relativ fattigdom, de som bara har 60 procent av medianinkomsten i inkomst, så är vi inte i närheten av att nå alla genom den här typen av butiker. 14-15 procent av befolkningen tillhör målgruppen, säger Johan Rindevall.

Matmissionen räknar med en fortsatt expansion kommande år, både på nya orter och i regioner där man
redan finns.

LÄS ÄVEN: Inflationen: En halv miljon svenskar lever i fattigdom

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.