Läsa tryckta böcker ökar förståelsen mer än digital text
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Forskare vid universitetet i Valencia analyserade mer än två dussin studier om läsförståelse publicerade mellan 2000 och 2022 som bedömde nästan 470 000 deltagare. Deras resultat tyder på att tryckt läsning under en lång tidsperiod kan öka förståelsen med sex till åtta gånger mer än digital läsning gör.

Enligt Ladislao Salmerón, professor vid universitetet i Valencia och medförfattare till studien, är sambandet mellan frekvent digital läsning och textförståelse nära noll. Detta kan bero på att ”den språkliga kvaliteten på digitala texter tenderar att vara lägre än den som traditionellt finns i tryckta texter”, tillade han. Text på sociala medier kan till exempel vara konversationell och sakna komplex syntax och resonemang.

Salmerón sa att ”lästänket” för digitala texter också tenderar att vara mer ytligt än för tryckt material och skanning är vanligare. Detta kan innebära att läsaren ”inte helt fördjupar sig i berättandet eller inte helt fångar de komplexa relationerna i en informativ text”.

Den sämre förståelsen gäller oavsett om det handlar om sociala medier eller sajter som Wikipedia.

LÄS ÄVEN: Barn med mycket skärmtid uppvisar utvecklingsstörningar

Medan det finns ett negativt samband mellan digital läsning och förståelse för grundskolelever blir förhållandet positivt för gymnasieelever och universitetsstuderande.

Salmerón antyder att detta kan bero på att små barn är mindre kapabla att navigera i de distraktioner, som inkommande meddelanden, som kan komma med läsning på en digital enhet.

Författarna sa också att små barn som ofta ägnar sig åt digital läsning kan lära sig ett mindre akademiskt ordförråd ”under en kritisk period när de går från att lära sig att läsa till att läsa för att lära sig”.

Samma slutsats i tidigare studie

Man menar att då skolor och skolledare rekommenderar läsaktiviteter bör tryckt läsning betonas mer än digital läsning, särskilt för yngre.

Samma slutsatser dras även i en äldre australiensisk studie där 60 000 personer från 31 olika länder ingår. I denna har man funnit att de som växt upp med många böcker har höga kognitiva förmågor oavsett om de har en högre utbildning eller inte.

Man går så långt som att hävda att många böcker i barndomshemmet kompenserar för brist på högre utbildning.

LÄS ÄVEN: Tidöpartierna gör skolan mobilfri

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.