Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
15 februari 2023
kl. 19.45
0
När lärarinnan från Nordmakedonien sökte lärarvikariatet i Ulricehamn visste hon inget om ”det svenska tillståndet” i skolan där stökiga och ibland direkt kriminella elever håller klassrummet i ett skräckvälde så att ingen meningsfull undervisning kan bedrivas och där vänsterliberal lagstiftning effektivt hindrar läraren att hålla ordning i klassen. Nu har hon lärt sig – den hårda vägen.
Den kaotiska arbetsmiljö som mötte den 51-åriga lärarinnan i Ulrikaskolan i Ulricehamn företedde få likheter med något hon sett i hemlandet Nordmakedonien och mötet blev närmast chockartat.
Än större blev chocken när hennes försök att återupprätta ordning, reda och studiero i klassrummet inte fick något stöd vare sig från skolledningen eller samhället i övrigt utan tvärtom resulterade i att hon åtalades för misshandel och ofredande.
Kvinnan blev nu varse den ensamma kamp den lärare måste föra som vill etablera en traditionell undervisningssituation med sig själv som auktoriteten i klassrummet och markera mot sådana elevbeteenden som gör det omöjligt att förmedla några kunskaper till de elever som ändå är intresserade av att lära sig något i skolan.
En elev med utomvästlig invandrarbakgrund var en av de stökigare i klassrummet och lärarinnan tvingades vid upprepade tillfällen stoppa eleven från att sabotera undervisningen. Det skulle hon inte ha gjort.
I april förra året svarade eleven med att polisanmäla lärarinnan för misshandel och ofredande. Det resulterade i att hon omedelbart stängdes av från sin lärartjänst trots att inga bevis för att hon gjort något fel fanns.
Eleven hävdar i förhör att lärarinnan smällt honom över fingrarna med en ”träpinne”. Det framgår inte om det som åsyftas ska vara en linjal, en pekpinne eller något annat. Lärarinnan tillbakavisar anklagelsen men eleven har fått med sig några av de andra stökiga eleverna på att vittna till hans fördel.
Förhören med den anmälande eleven, som Samnytt tagit del av, är osammanhängande och röriga. Man kan sluta sig till att eleven tyckt att det gjort ont när lärarinnan vid ett tillfälle greppat tag om hans händer i samband med att han stökat i klassrummet och att han tyckt det varit ”äckligt” när lärarinnan vid ett annat tillfälle pussat honom på kinden i ett försök att få honom att lugna ned sig och sätta sig på sin plats .
Det som framgår tydligast är dock inte vad lärarinnan gjort mot eleven utan vad som skett i motsatt riktning – hur elevernas beteende varit så stökigt att lärarinnan brutit samman, börjat gråta och tvingats lämna klassrummet för att kalla in en annan lärare att överta undervisningen.
Lärarinnan har i förhör betonat att hon ser det som viktigt att med ordning och reda i klassrummet så att det går att bedriva en meningsfull undervisning. Beträffande den anmälande och särskilt stökiga eleven nämner hon att det varit kommunikationssvårigheter på grund av dennes språksvårigheter, något som också gör sig påmint i de svårtydda svar eleven lämnat i polisförhör.
Den anmälda lärarinnan uppger vidare att eleven aldrig visat några tecken på att vara kränkt eller ledsen i samband med att han tillrättavisats. Påståendena om att hon slagit honom med en träpinne avfärdar hon som ett rent påhitt.
Hon berättar i förhör också att hon satts att hantera elever med ”särskilda behov” – bokstavsdiagnoser, koncentrationsstörningar och avvikande sociala beteenden – som hon påtalat för skolledningen att hon inte har kompetens och utbildning för. Hon har ändå försökt göra sitt bästa för att klara utmaningen och om hennes metoder uppfattats som okonventionella är det för att hon tvingats improvisera.
Lärarinnan döms nu för misshandel för den påstådda incidenten med pinnen. Att hon pussat eleven på kinden anser domstolen når upp till brottet ofredande och dömer henne även för det.
Sammantaget anser rätten att brotten motsvarar en frihetsberövande påföljd på två månaders fängelse. Men eftersom kvinnan är tidigare ostraffad och inte längre får arbeta som lärare menar man att risken att hon ska återfalla i brott är låg och nöjer sig med att döma till samhällstjänst. Hon ska även betala ett skadestånd till eleven på 10 000 kronor för kränkning och ytterligare ett på 1 350 kronor för sveda och värk.
LÄS ÄVEN: Lärare använde inte ’lågaffektivt bemötande’ mot stökig elev – SPARKAS LÄS ÄVEN: VIDEO: Gängbråk på skola – polisen ingrep med batong
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann