Lärare ingrep mot våldsam invandrarelev – fick sparken
Bild: Faksimil SVT / Höörs kommun.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En lärare som stoppade mobbningen av en funktionshindrad elev blev själv föremål för mobbarens hot och våld. Att läraren fredade sig genom att hålla fast eleven har lett till att han får sparken.

Den 5 maj i år såg läraren Paul Carlbark när han gick rastvakt på Ringsjöskolan i Höör hur en 16-årig elev med utomvästlig invandrarbakgrund trakasserade en yngre funktionshindrad elev. När Paul vill avbryta mobbningen blir 16-åringen i stället aggressiv mot honom.

Mobbaren går till attack mot Paul, knuffar honom i bröstet och hotar honom med ytterligare misshandel. Paul fredar sig genom att trycka 16-åringen mot ett skåp och hålla fast honom där. Allt dokumenteras av övervakningskameror som idag måste finnas på skolorna till följd av det skenande elevvåldet.

Dubbla rättsliga efterspel

Händelsen har fått dubbla rättsliga efterspel. Eleven som mobbade den yngre funktionshindrade eleven och attackera läraren Paul hot om mer våld, dömdes den 14 november av Lunds tingsrätt för hot mot tjänsteman. Påföljden stannar vid 2 000 kronor i böter.

För Paul blev det värre. I stället för att stötta sin anställde lärare valde skolledningen att tillsammans med eleven polisanmäla honom för misshandel. Detta trots att man visste att Paul inte agerat utanför sina befogenheter.

Straffade läraren med avsked

När polisutredningen sedan lades ned med hänvisning till att inget brott begåtts, beslöt skolledningen i stället att straffa Paul genom att först stänga av honom och sedan ge honom sparken. Eleven vidtog skolan däremot inga åtgärder mot.

För Paul innebär det en personlig katastrof att på det här sättet förlora jobbet. I synnerhet som han inte gjort något fel utan bara fullgjort sitt uppdrag som rastvakt.

Bild: Faksimil SVT.

Inte gjort fel enligt polis och domstol

I den nedlagda förundersökningen som skolledningen initierade mot Paul genom att polisanmäla honom står bland annat att ”händelsen har föregåtts av kraftig fysisk och verbal provokation” från eleven och att läraren ”försatts i en nödvärnssituation”.

I den fällande dom som Lunds tingsrätt meddelat mot eleven står också: ”Att Paul Carlbark hade rätt att använda visst våld med hänsyn till det brottsliga angrepp han var utsatt för är självklart”.

Men det hjälps inte. Skolledningen tar ändå parti för den mobbande och brottsdömde eleven. Nu kan ärendet hamna i Arbetsdomstolen. Det skolan gjort sig skyldig till kan vara en olaglig uppsägning.

Hoppas få upprättelse

I första hand vill Paul och hans fackliga representant ge Höörs kommun chansen att backa och ogiltigförklara beslutet om avsked. Men om inte heller kommunledningen står upp för sin hotade lärare blir det rättssak.

Detta brukar i allmänhet inte leda till att någon får tillbaka jobbet. Det Paul kan räkna med om han går vinnande ur den rättegången är ett ekonomiskt skadestånd.

Höörs skolledning vägrar att kommentera ärendet. På sin webbplats skriver Ringsjöskolans ledning dock att ”Har du synpunkter eller klagomål på verksamheten, då vill vi att du berättar det för oss” och länkar till kontaktinformation. På sidan finns även telefonnummer och mejladress till rektor.

Invandrarelever överrepresenterade

I ett inslag hos SVT berättar Paul om händelsen och sin upplevelse av att ha fått sparken i stället för skolledningens stöd. Han står för närvarande helt utan inkomst och vet inte om han kommer att kunna få anställnings om lärare någonsin igen. Han hoppas dock att andra utsatta lärare ska få stöd av att fallet prövas rättsligt.

SVT berättar i sitt inslag inte att det rör sig om en utomvästlig invandrarelev. Den gruppen är kraftigt överrepresenterad när det gäller hot, våld och annat antisocialt beteende i skolan.

Orsakerna är flera: krock mellan auktoritära kulturella värderingar och den demokratiska svenska skolan, att elever står med ena benet i gängkriminalitet samt genetiska genom hög frekvens av bokstavsdiagnoser med dålig impulskontroll och koncentrationssvårigheter till följd av utbrett kusingifte i flera led.

Många lärare känner sig som Paul maktlösa i sin uppgift att försöka hålla ordning i klassrummet och på skolgården. I stället för att ge lärarna ökade befogenheter att handskas med de stökiga, hotfulla och våldsamma eleverna har utvecklingen gått åt andra hållet där lärare nu riskera åtal vid minsta ingripande.

LÄS ÄVEN: Lärare använde inte ’lågaffektivt bemötande’ mot stökig elev – SPARKAS

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.