Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
17 oktober 2024
kl. 15.30
0
I en annons på kosmetikkedjan Kicks hemsida fanns två bilder på en kvinnas ansikte, en så kallad före- och en efterbild. På den första bilden ska kvinnans hudfärg ha varit mörkare, och på den andra ljusare med texten ”min hy har aldrig varit finare”. Nu fälls annonsen av Reklamombudsmannen som menar att den är diskriminerande.
Det är en annons om en kunds hudvårdsvanor som upprör. Annonsen hade rubriken ”Före & Efter: Livs nya hudhälsa” och handlade om hyperpigmenteringar som behandlades.
Pigmenteringarna ha blivit mycket bättre, ”men det som faktiskt har blivit ännu viktigare är grunden”. Enligt kvinnan hade hennes hy ”aldrig varit finare än idag”, något som ska ha uppnåtts med olika hudvårdsprodukter och hennes hudvårdsrutin.
LÄS ÄVEN: OKQ8:s nya AI-reklam kritiseras för att ha för många vita: “White-as-fuck-people”
Sammanlagt tre personer har anmält annonsen till Reklamombudsmannen. Det man är upprörd över är att reklamens budskap påstås göra gällande att ljusare hud är finare och mer eftersträvansvärt.
”Det är rasistiskt och helt oacceptabelt av annonsören att förmedla det budskapet”, skriver en av personerna.
En annan anmälare anser att annonsen liknar reklam som förekommer i länder i exempelvis Asien där man anser att ljusare hy är finare än mörk.
Från Kicks menar man att kundens upplevelse har använts som ett illustrerande exempel för att demonstrera effekten av produkterna, och att efterbilderna är ljusare på grund av att de tagits vid ett annat tillfälle under andra förhållanden.
Företaget försäkrar att man aldrig haft som intention att framställa ljusare hy som ideal och man hävdar att man ser det som viktigt att motverka objektifiering samt att säkra representation.
För att undvika att det sker igen har man antagit en ny bildpolicy och strävar efter att vara helt fria från retuscherat innehåll.
Trots Kicks uttalande anser Reklamombudsmannens Opinionsnämnd att kombinationen av bilderna och texten ger intrycket av att en ljusare hudton är bättre och mer eftersträvansvärd. Därför menar man att reklamen är diskriminerande i fråga om etnisk härkomst och strider därmed mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
LÄS ÄVEN: SVT slår larm: “För mycket vita män i media”
Beslutet var enhälligt.
På torsdagen rapporterade Samnytt om en grupp svenska forskare som kommit fram till att det är för många vita i svensk turistreklam.
– Är reklamens syfte att profilera en vandringsled för utländska turister är det oftast en vit kärnfamilj som visas upp, medan reklam för utbildning ofta har asiatiska personer på bild, säger Sayaka Osanami Törngren, docent i internationell migration och etniska relationer vid Malmö universitet, till forskning.se.
LÄS ÄVEN: Forskare: För många vita i reklam
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann