Hemtjänstchef anställdes av kommun trots indraget tillstånd
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I samband med att Upplands Väsby kommun vid årsskiftet sjösatte en kommunal hemtjänst anställde man en chef med ”mångårig och gedigen erfarenhet”. Efter att personens förflutna uppdagats slutar nu chefen.

Verksamheten har varit igång sedan mitten av januari och i dagsläget har man ett 50-tal brukare. Vid rekryteringen av chefen tycks man inte ha gjort några grundläggande kontroller då det var efter ett tips som relevanta uppgifter framkom.

Det skulle visa sig att Arja Ameen tidigare drivit en privat hemtjänst som förlorade tillståndet för personlig assistans. Man hade fått stark kritik av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, som bland annat handlade om allvarliga brister och oegentligheter i verksamheten.

LÄS ÄVEN: Luleå kommun anställde efterlyst illegal invandrare på gruppboende

Oegentligheterna var så pass allvarliga att kommunen där företaget drevs valde att göra en polisanmälan. Fallet slutade med en förlikning.

Då uppgifterna blev kända valde Arja Ameen att självmant säga upp sig från chefspositionen på Upplands Väsby kommun.

”Spännande”

I ett pressmeddelande publicerat i november presenterades Arja Ameen som ny enhetschef för den kommunala hemtjänsten.

– Det är spännande att få vara med från början av en så pass stor och viktig verksamhet. Efter årsskiftet ska allmänheten kunna kontakta oss. Viktigast då är att ingen lämnas med frågetecken och att man inte behöver vänta för länge. Den som har behov av hemtjänst vill ju ha insatserna omgående och har väldigt litet tålamod att vänta, sa hon då.

Arja Ameen. Foto: Daniel Jansson, Upplands Väsby kommun

Bredda kontrollerna

Hur det är möjligt att man kunde anställa en person till en sådan position med ett sådant bagage förklarar socialchef Jesper Kyrk så här:

– Jag kände inte till det vid rekryteringen. Det här betyder att vi måste bredda kontrollerna. Ett sätt är självklart att titta i Ivos tillståndsregister. Vi lär oss hela tiden, säger han till Mitt i.

Enligt Kyrk har kommunen generellt bra rutiner för rekryteringsprocesser men medger att det uppenbarligen inte fungerat denna gång.

– Det finns även aktuella lagförslag som gör det möjligt att bredda kontrollen inför rekrytering av chefer inom hemtjänst och äldreomsorg, vilket är jättebra. Vi ska kunna vara säkra på och trygga med att vi har rätt medarbetare för uppdraget.

Kyrk vill inte spekulera i om det inträffade kan påverka förtroendet för kommunen och hemtjänsten. Snart kommer man inleda rekryteringen av en ny chef.

LÄS ÄVEN: Hemtjänsten chockhöjer avgifterna för städning

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.