Här är företagen som hamnat på Svarta listan
Davidi Vardi, CC BY-SA 4.0 / Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

På måndagen presenterade Råd & Rön den senaste uppdateringen av tidningens Svarta lista, en skamvrå där företag som inte följt Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer hamnar. Åter igen är det bilbranschen som dominerar listan.

Uppdateringen av Svarta listan omfattar 212 företag med 272 ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden – ungefär samma nivå som den förra uppdateringen för ett år sen.

Den vanligaste typen av fel är att en kund köpt en begagnad bil med ett dolt fel som företaget sedan vägrat att åtgärda. Sammanlagt är bilföretagen på listan skyldiga sina kunder drygt två miljoner kronor i enlighet med ARN:s rekommendationer.

Resebranschen har många företag på listan och här finns de enskilda företag med flest ärenden. I topp ligger flygbolagen Wizz Air och Ryanair följt av Bravofly.

Hävning vanligaste rekommendationen

Största summan som borde betalas till kunder finns inom den allmänna avdelningen med nästan 3,2 miljoner kronor. Men majoriteten, 2,8 miljoner, handlar om ett enskilt ärende inom spelbranschen. Ett mer typiskt ärende handlar om flytt och städ med betydligt mindre summor.

Den allra vanligaste rekommendationen på listan är hävning, alltså att kunden ska få ångra sitt köp av en tjänst eller vara.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.