Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
11 mars 2024
kl. 15.30
0
Den 8 mars var internationella kvinnodagen som uppmärksammades av olika myndigheter, bland andra Jämställdhetsmyndigheten. Sättet man gjorde detta på ifrågasätts dock och kritiker pekar på det olämpliga i att inkludera en beslöjad kvinna – det kanske främsta uttrycket för kvinnoförtryck – i sammanhanget.
”Hur står det till med jämställdheten i Sverige” frågade Jämställdhetsmyndigheten den 8 mars, något de valt att illustrera med en kvinna iförd den muslimska slöjan.
LÄS ÄVEN: Iranska kvinnor tar av slöjan i protest mot obligatoriska lagar
”Svaret är väl rätt tydligt, då de själva väljer att illustrera frågan om jämställdhet med en flicka iförd hijab”, konstaterar tidigare Slöseriombudsmannen Josefin Utas som uppmärksammar och ifrågasätter myndighetens märkliga bildval.
”Inte ens jämställdhetsmyndigheten klarar alltså att avstå från att göra reklam för kvinnoförtryck. Ett riktigt magplask”, skriver Utas vidare.
Alla flickor och kvinnor, som blir påtvingade hijab, får här veta att svenska myndigheter inte ser några problem med sådana: ”Här i Sverige har vi hijab! Det är frihet och jämställdhet. De som påstår att såna klädesplagg är symboler och verktyg i kulturella system där kvinnor är underordnade, de har fel.” Och så fortsätter plaggen att normaliseras och kulturen som är knutna till dem fortsätter att florera.Det som kommunikation och reklam snarare borde visa är att inte ens invandrade kvinnor bär hijab här. De som vill bidra till integration, samt stödja jämställdhet och rättigheter och frihet för kvinnor, de bör varken bära eller uppmuntra till att bära hijab.
Alla flickor och kvinnor, som blir påtvingade hijab, får här veta att svenska myndigheter inte ser några problem med sådana: ”Här i Sverige har vi hijab! Det är frihet och jämställdhet. De som påstår att såna klädesplagg är symboler och verktyg i kulturella system där kvinnor är underordnade, de har fel.” Och så fortsätter plaggen att normaliseras och kulturen som är knutna till dem fortsätter att florera.
Det som kommunikation och reklam snarare borde visa är att inte ens invandrade kvinnor bär hijab här. De som vill bidra till integration, samt stödja jämställdhet och rättigheter och frihet för kvinnor, de bör varken bära eller uppmuntra till att bära hijab.
I listan över jämställdhetsproblem myndigheten tar upp har man dessutom exkluderat saker som hederskultur och religiöst förtryck.
Public service ville inte vara sämre på kvinnodagen och hade även de med en beslöjad kvinna.
LÄS ÄVEN: Barnprogram i SVT visar flicka i slöja – möter skarp kritik
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann