Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Plus
18 december 2024
kl. 17.13
0
Att anlägga och underhålla vägar med eldrivna maskiner visar sig både dyrt och behäftat med en lång rad problem. Ett statligt väganläggningsprojekt med endast ”grön” teknik blev inte den reklam för fossilfritt som man hoppats på, utan har i stället tydliggjort hur ofullgången och kantad med barnsjukdomar elektrifieringen av arbetsmaskiner är.
I januari inledde Statens vegvesen i Norge, omgivet av pukor och trumpeter, ett pilotprojekt där vägar skulle anläggas med en helt och hållet eldriven maskinpark. Platsen för projektet var Gran centrum på Hadeland och fick stöd från Samferdselsdepartementet. Det omskrevs med grön stolthet som Norges första “Miljögata”.
LÄS ÄVEN: Eldrivna plogmaskiner bakom snökaos
I reklamen framhöll projektets ledare Mathilde Christensen från Hafslund och byggledaren Håvard Vaaje från Statens vegvesen att projektet skonat atmosfären från 290 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från cirka 150 personbilar under ett år, en tämligen blygsam siffra.
Desto större har problemen varit med att genomföra vägbygget. Projektledare Jøran Jørgensen på Anlegg Øst Entreprenør erkänner att arbetet blivit både dyrare och tagit längre tid än om man tillåtits använda traditionella dieseldrivna maskiner.
LÄS ÄVEN: Fiasko för klimatpremie till eldrivna arbetsfordon
De nya eldrivna arbetsmaskinerna är dyrare att köpa in och de måste laddas en eller flera gånger varje dag, en tid då allt arbete får stå stilla. Eldriften har dessutom visat sig behäftad med tekniska problem av olika slag som medfört ytterligare förseningar.
I en kommentar medger Jørgensen att arbetet med pilotprojektet ”varit krävande och ”inneburit en brant inlärningskurva”. Han hoppa dock att de dyrköpta erfarenheterna ska vara till nytta i framtida ”utsläppsfria” projekt. Bland annat har man insett att man måste ta höjd för högre kostnader i sina anbudsförfaranden än vad man tidigare trott.
LÄS ÄVEN: Scanias storsatsning på ellastbilar en flopp
På Statens vegvesen säger man sig inte vara förvånad över det man kallar för ”utmaningar” och erkänner att tekniken för utsläppsfria anläggningsmaskiner är omogen, att det råder brist på såväl tillgång till sådana maskiner som på vägarbetare som har kompetensen att använda dem. Man vidgår också att de eldrivna maskinerna är oftare drabbas av fel och driftstopp jämfört med fossildrivna dito.
Trots det håller Statens vegvesen fast vid målet att endast ”utsläppsfria” maskiner ska få användas i alla nya byggprojekt redan från 2028, det vill säga om knappt fyra år. Man hoppas, i kontrast till de erfarenheter man hittills gjort, att kostnaderna ska bli lägre maskinerna fungera bättre nästa gång.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann