Förtroendebarometern 2025: Donald Trump ökar, Greta Thunberg rasar
Foto: Gage Skidmore (D.T) / Faksimil Medieakademin.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

I årets upplaga av Medieakademins förtroendemätning är Polismyndigheten och Försvarsmakten de inhemska institutioner svenskarna har störst förtroende för. Regeringen får se sig slagen av Nato och förtroendet för USA:s återvalde president ökar medan förtroendet för klimataktivistprofilen Greta Thunberg är till 75 procent utraderat.

Sveriges försvars- och säkerhetsmyndigheter träder fram som de samhällsinstitutioner som svenskarna har störst förtroende för. Däremot får både riksdag och regering se sig slagna av internationella organ som Nato och FN. Sveriges regering och riksdag åtnjuter dock ett större förtroende än exempelvis EU-kommissionen.

Bild: Faksimil Medieakademin.
Bild: Faksimil Medieakademin.

Klimataktivistprofilen Greta Thunberg som tidigare haft höga förtroendesiffror rasar som en sten efter en rad kontroversiella utspel. Tre av fyra som tidigare hade förtroende för Greta har tappat förtroendet idag.

Trump ökar men förtroendet för Zelenskyj större

På den internationella arenan är Donald Trump en person som det varit mycket svårt att hitta något positivt om i den svenska medierapporteringen. Det har påverkat svenska folkets syn på honom.

Efter att han med en jordskredsseger återvaldes till presidentämbetet i USA, ökar dock förtroendet för honom i Sverige. Han har dock en god bit kvar i förtroende till den i svensk media avsevärt mer rosade ukrainske presidenten Voloymyr Zelenskyj.

Föga oväntat bottennoterar bland världsledarna Rysslands president Vladimir Putin med endast en procent. Trots det omfattande negativa mediefokuset på honom är förtroendet bland svenskarna lika rekordlågt för Kinas och Turkiets presidenter, Xi Jinping respektive Recep Tayyip Erdoğan.

Polisen i topp trots fortsatt gängvåld

Trots att polisen inte lyckats få bukt med det grova gängkriminella invandringsrelaterade våldet, ökar myndigheten på sitt förtroende med två procentenheter till rekordhöga 74 procent. Det innebär dock samtidigt att fler än var fjärde svensk inte har förtroende för polisens arbete.

Svenskarnas förtroende för att politikerna ska lösa problemet med gängvåldet sjunker dock med ett par procentenheter och för civilsamhällets aktörer är förtroenderaset i frågan ännu större – hela fem procentenheter.

SD och MP sticker ut bland partierna

Överlag har förtroendet för de politiska partierna sjunkit med ett par procentenheter. Några partier sticker emellertid ut. Sverigedemokraterna har om man ska tro mätningen inte vunnit i förtroende på att vara stödparti åt den borgerliga regeringen utan tappar rejält.

Miljöpartiet har enligt mätningen var det parti som vunnit mest på att vara opposition. Det innebär att man nu har lika stort förtroende som Sverigedemokraterna, i kontrast till det stora förtroendegap till MP:s nackdel i förgående mätning.

Bild: Faksimil Medieakademin.

Noteras bör dock att förtroendesiffrorna i Medieakademins mätning skiljer sig stort från de i reguljära opinionsmätningar. Väljarstödet för MP har visserligen gått upp men är ändå mindre än hälften av stödet för SD.

Den absolut lägsta siffran av partierna får L i Medieakademins mätning. Nio av tio svenska saknar förtroende för Liberalerna.

Uppåt för Svenska kyrkan och Riksbanken

Bland aktörer som det gått bättre för i år än tidigare finns Svenska kyrkan som, trots en rad kontroversiella utspel, får sin högsta notering någonsin på 47 procent. Siffran innebär samtidigt att en god bit över hälften av svenskarna saknar förtroende för den tidigare statskyrkan.

Förtroendet för Riksbanken har i väsentlig utsträckning följt vilka ränteändringar man beslutat om. Tidigare när det vara många höjningar sjönk förtroendet bland svenskarna. Den senaste tidens räntesänkningar har gjort Riksbanken populärare igen.

Systembolaget populäraste företaget

Bland företagen placerar sig, trots ett omdiskuterat alkoholmonopol, Systembolaget i ohotad topp – 72 procent av de tillfrågade har stort förtroende för det statliga företaget. Jämförelsevis får tvåan på listan, IKEA, nöja sig med en förtroendesiffra på 60 procent.

Bild: Faksimil Medieakademin.
Bild: Faksimil Medieakademin.

Ett företag som förtjänar talesättet ”upp som en sol och ned som en pannkaka” är det klimatprofilerade batteriföretaget Northvolt. Man hamnar med sina två procent i förtroende inte bara lägst bland företag, utan i botten totalt i hela mätningen, alla kategorier.

TV4 ökar, statsmedierna fortsatt starka

På mediefronten är det TV4 som ökar mest, med fem procentenheter till 36 procent. Kontroversen kring den hårt kritiserade granskningen av Sverigedemokraternas ”trollfabriker” har delat upp mediekonsumenterna i två läger, men av förtroendemätningen att döma har TV4 ändå vunnit på den stora uppmärksamheten.

Bild: Faksimil Medieakademin.

SVT och SR placerar sig fortsatt högt i förtroendemätningen – med 62 respektive 67 procent avsevärt högre än TV4 – men Medieakademin noterar att också ”partipolariseringen är fortsatt stor”. Statsmedierna har anklagats för att luta starkt åt vänster, och kritiken får delvis stöd i att avsevärt fler vänsterväljare än högerväljare har förtroende för skattefinansierad public service-media.

Alternativmedia inte med

Samnytt och andra så kallade alternativmedier har inte fått vara med i mätningen. Medieakademin har inte varit intresserad av att undersöka hur stort förtroendet är för dessa ofta konservativt profilerade medier.

Bland de gamla tidningsmedierna ligger dagspressen representerade av DN och SvD i topp med 44 respektive 39 procent. Det innebär att en stor majoritet av svenskarna saknar förtroende för etablerad tidningsmedia.

Bild: Faksimil Medieakademin.

Diskussionsforumet Flashback håller ställningarna bland sociala medier och är ”fortfarande större än samtliga övriga globala nätjättar” skriver Medieakademin. Om Google räknas in, är sökmotorjätten med mera ohotad etta med 30 procent i förtroende hos svenska folket. Återigen bör påtalas att siffran samtidigt visar att en mycket stor majoritet – sju av tio – saknar förtroende för Google.

Mätningen omfattar drygt 2 500 webbintervjuer – vilket uppges vara dubbelt så många som tidigare år – med personer i åldrarna 16-84 år. Frågorna ställdes under perioden 20 januari – 2 februari i år.

Mätningen kan tas del av i sin helhet HÄR.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.