Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Inrikes
29 juli 2024
kl. 18.24
0
Försvarsmakten lanserade under helgen en ny politisk kampanj. En kampanj som har som syfte att väcka reaktioner. ”Som en virtuell handgranat rätt in i alternativhögerns kommentatörskrets”, kommenterar en anställd på Fortifikationsverket.
”Vi kommer kämpa till siste hen.”
Det är under söndagen som Försvarsmakten lanserar ännu en politisk kampanj i sociala och traditionella medier. Anledningen är Stockholm Pride vecka 31. Bland annat köps hela Svenska dagbladet upp för kampanjen.
En chef på Fortifikationsverket, den myndighet som förvaltar Försvarsmaktens fastigheter, är snabbt ute och hyllar tilltaget.
”Den årliga pridekampanjen! Som en virtuell handgranat rätt in i alternativhögerns kommentatörskrets. Hjälm på! Konstigt att det ska vara så laddat för vissa. Kämpa på redaktionen, ni gör ett bra jobb!” skriver han som kommentar på Instagram.
Det är tydligt att det inom branschen ses som ett politiskt krigande mot dem som inte delar Försvarsmaktens vänsterradikala åsikter.
För många är upprörda över att Försvarsmakten lanserat ännu en kampanj som retar upp folk. Många som kommenterar den i sociala medier fokuserar just på det: Att det är en myndighet som, om någon, borde fokusera på att ena istället för att splittra.
”Att ordet hen skaver är hela poängen med kampanjen”, skriver Försvarsmakten som kommentar på Instagram.
Andra frågar sig om försvaret inte borde lyfta fram den svenska flaggan istället för Prideflaggan.
LÄS ÄVEN: Försvarets Pride-annons kostade 875 000 kronor
Trots att Försvarsmakten öppet medger att man är ute efter att skapa motreaktioner och polarisera, så hävdas det att användandet av ordet ”hen” inte är ett politiskt ställningstagande.
Istället påståd det handla om att ”stå upp för vår värdegrund”.
Vissa som läser kommentarsfältet på Instagram tycks roas av de indignerade kommentarerna. Något som även Försvarsmaktens kommunikatörer tycks göra.
”Nu kör vi! Kaffet är nybryggt och popcornen är varma”, skriver Försvarsmakten som svar till en meme föreställandes en man som äter popcorn.
LÄS ÄVEN: Så mycket kostade försvarets arabiska annonskampanj
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann