Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Vetenskap
31 oktober 2017
kl. 13.46
0
➤ Elon Musk, superentreprenören bakom bland annat Tesla och PayPal, har påbörjat sitt omtalade grävprojekt. Nu får vi ta del av de första bilderna från det underjordiska transportsystemet.
Det är Musks nya företag, the Boring Company, som bygger ett transportsystem under jorden för personbilar och fotgängare för att reducera trafikproblemen i Los Angeles. Fotona avslöjar att arbetet kommit igång på allvar med debuttunneln.
Musk nämnde denna futuristiska idé så sent som förra året efter att han fastnat i en trafikstockning:
Traffic is driving me nuts. Am going to build a tunnel boring machine and just start digging… — Elon Musk (@elonmusk) 17 december 2016
Traffic is driving me nuts. Am going to build a tunnel boring machine and just start digging…
— Elon Musk (@elonmusk) 17 december 2016
(”Trafiken gör mig galen. Jag ska bygga en tunnelborrmaskin och bara börja bygga ”, skrev Musk )
Då visste folk inte vad han pratade om. Det gör de nu.
[soliloquy id=”207196”]
Ett nätverk av tunnlar Projektet inkluderar, om det genomförs fullt ut, ett nätverk av tunnlar kors och tvärs över staden (eller snarare under). Fordon transporteras genom tunnlarna på rälsbaserade elektriska slädar med hastigheter upp till 240 kilometer i timmen.
Ett fordon med dess passagerare hissas ner från gatan till släden, medan fotgängare och cyklister går in i stora ”pods”. Slädarna byter från huvudtunnlar till sidotunnlar för på- och avstigning, så att trafiken i systemen kan fortsätta att flyta på.
”Detta är en stor skillnad jämfört med tunnelbanor som stannar på varje stopp oavsett om du ska av eller ej”, förklarar Musk.
Såhär ser konceptet ut: https://www.youtube.com/watch?v=QXrlRhYriN0
Den delvis färdiga tunneln är ett bevis på Musk beslutsamhet att se till att projektet blir verklighet, även om LA:s trafikanter får vänta flera år innan de har att användbart tunnelnätverk att använda, om det någonsin blir klart.
Faktum är att det kräver inte bara stora investeringar, utan även flera år av störande ombyggnationer runt om i staden, vilket innebär att Musk måste övertyga myndigheter om att projektet verkligen är värt det. Den första tunneln, som kan beskådas på bilderna ovan, ses om ett test inför det större projektet.
Se den svindlande hastigheten från deras hastighetstest:
Skiljer sig mot tunnelbana Tanken med projektet är inte att komma med någon revolutionerande ny teknik utan att göra klassisk tunnelborrning mer effektiv. Fördelar jämfört med klassiska tunnelbanor är exempelvis att elektriska slädar är snabbare än konventionella tunnelbanetåg och dessutom är autonoma fordon utan mellanstopp, vilket gör att medelfarten ligger nära maxfarten.
Enligt projektets hemsida är det väldigt dyrt att bygga tunnlar, omkring 8 miljarder kronor per 1,6 kilometer. De kostnaderna måste reduceras till en tiondel för att göra ett tunnelnätverk ekonomiskt realistiskt.
Detta kan göras på två sätt: Diametern på själva tunneln kan minskas från nuvarande 8,5 till 4,25 meter vilket kräver att fordonen placeras på stabiliserade elektriska slädar. Kostnaden för att bygga en tunnel minskar då med 3-4 gånger.
Ökad borrhastighet Det andra sättet är att öka hastigheten på borrningsmaskinen. Idag är tunnelborrar väldigt långsamma; en snigel är omkring 14 gånger snabbare än en en mjukjordsborr. The Boring Company har till och med utlyst en tävling mot deras snigel Gary:
[soliloquy id=”207243″]
Här går det att läsa mer om företagets idéer om hur borrhastigheten kan ökas.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann