Fick inte utlovad räckvidd på elbilen – ARN friar företaget
Foto: Pressbild Volvo Cars/Faksimil ARN

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

En person som leasade en elbil från Volvo för 8090 kronor per månad blev överraskad när bilen enbart nådde 70 procent av den utlovade räckvidden. Kunden anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu har friat bilhandlaren och slagit fast att allt är i sin ordning. Detta eftersom man inte kan veta hur långt det går att köra på en laddning.

Det framgår av anmälan till ARN att bilen under vintern enbart gick 220 kilometer på en laddning, vilket är en rejäl skillnad från de 360-420 kilometer som Bilia i Kungälv utlovat kunden. Kunden krävde därför att få häva köpet.

LÄS ÄVEN: Räckvidden på Volvos nya el-flaggskepp imponerar inte

”Han leasade en bil av Bilia Kungälv med en månadskostnad på 8 090 kr. Bilen har endast cirka 70% räckvidd mot vad som utlovats. Under vintern gick bilen endast 220 km på en laddning. Detta skiljer sig markant ifrån de utlovade 360–420 km som utlovades vid kontraktstillfället”, står att läsa i anmälan, som Teknikveckan har tagit del av, och fortsätter:

”Bilen laddades från en körsträcka på 460 km. Han backade ut ur garaget 10 meter då sjönk körsträckan till 370 km. Sedan körde han till affären 3 km varpå körsträckan sjönk ytterligare 60 km till 310 km. Följaktligen måste det vara fel på batteriet fast Volvo hävdar att så är inte fallet”.

Elbilarnas räckvidd mäts i laboratorium med temperaturer på 14 plusgrader i starten och 23 plusgrader under tiden som bilen körs. Det är därför inte ovanligt att elbilar under vintertid i exempelvis Sverige tappar uppemot 30 procent räckvidd.

LÄS ÄVEN: Även regn förkortar elbilars räckvidd

Bilia i Kungälv motsatte sig kundens krav och anmälan. I ett svar framförde Bilia att allt är i sin ordning med batteriet.

”Räckvidden/förbrukningen som anges på kontraktet/marknadsföringen bygger på WLTP testmetoden, vilket gäller för samtliga bilfabrikanter, alltså ingen egen testmetod som är specifik för Volvo. De nya förbrukningsvärden började gälla från och med september 2017. De beräknas genom en ny standard – WLTP – vilket står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. WLTP är en världsomspännande standardiserad testprocedur för att få fram jämförbara värden för bränsleförbrukning och utsläpp”, skrev Bilia och vidare:

”Bilia Kungälv har undersökt bilen efter anmärkt på räckvidden, det finns ingen teknisk förklaring till det so upplever och batteriet är ok. har inte blivit lovad att byta bil utan kostnad, däremot har han rätt att säga upp avtalet med erforderliga kostnader och beställa en ny bil med ”longrange” batteri.”

ARN friar

Allmänna reklamationsnämnden avslår kundens krav och hänvisar till att att det är helt i sin ordning att det inte går att veta hur långt man kan köra på en laddning. Detta eftersom att räckvidden är mätt i en testmiljö.

”Uppgiften om räckvidd är normalt inte en uppgift om hur långt det faktiskt är möjligt att köra, utan en uppgift som gör det möjligt att jämföra olika bilar med varandra. Faktisk räckvidd är beroende av en mängd olika faktorer och den är därför vanligtvis kortare. Mot bakgrund av detta anser nämnden att inte har visat bilen är felaktig i lagens mening”, skriver ARN i sitt beslut.

LÄS ÄVEN: EU: Inga krav på att elbilars räckvidd i vinterkyla ska redovisas

Anmälan och ARN:s beslut går att läsa HÄR. Se Teknikveckans genomgång om anmälan:

LÄS ÄVEN: Elbilsägare missnöjda med räckvidden

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Simon Kristoffersson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.