EU-dom: Företag som satsat på miljölastbilar åker på skattesmäll
Cancillería Ecuador, CC BY-SA 2.0 / Henryk Borawski, CC BY-SA 3.0

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Efter att Sveriges skattebefrielse för biogas rivits upp i enlighet med ett överstatligt beslut i EU-domstolen väntar en rejäl prissmocka för svenska företag som använder biogas som drivmedel. För vissa företag kan det handla om extra kostnader på över 30 miljoner kronor per år.

Sommaren 2020 godkände EU-kommissionen en tio år lång förlängning av Sveriges skattebefrielse för biogas, vilket gjorde att många transportföretag valde att satsa på just detta för att nå fossilfrihet. Stora investeringar gjordes i både nya biogasfordon och ny relaterad infrastruktur.

LÄS ÄVEN: Studie: Ekologisk odling kan skada miljön mer

Ett av dessa företag var Frigoscandia, ledande inom livsmedelslogistik i Norden, som beställde 73 stycken nya biogaslastbilar bara under fjolåret – vilket man beskriver som ett strategiskt och långsiktigt beslut för att ligga i framkant i den gröna omställningen.

EU-domstolen river nu, i strid med vad man tidigare sagt, upp Sveriges skattebefrielse för biogas och regeringen har inte överklagat. Därför väntar en prischock på tio kronor milen för företagen.

Dyrare för konsumenterna

På Frigoscandia säger hållbarhetschefen Anders Orwinger att detta blir kostnader man kommer att tvingas flytta vidare till logistikköparna, det vill säga till pressade livsmedelsföretag, vilket i sin tur kan tvinga fram höjda priser mot handeln. I slutändan blir det alltså konsumenten som lär få stå för den slutgiltiga notan i ett läge där matpriserna redan skjutit i höjden.

Det finns också en risk för att företagen kan drabbas av retroaktiva smällar.

– Skulle det bli retroaktiv inkrävning av skatten tror vi att det skulle ge stora följder för branschen. Likviditeten finns inte i de mindre åkerierna. Delar av våra underleverantörer är familjeföretag med tre-fyra gaslastbilar, vilka skulle få allvarliga problem att betala en retroaktiv skattesmäll, säger Anders Orwinger till Tidningen Näringslivet.

Han säger sig ha svårt att förstå hur spelreglerna kan ändras så snabbt och konstaterar att den så kallade gröna omställningen har blivit dyrare och målat in företagen i ett hörn.

LÄS ÄVEN: Miljöforskare kränkta över kritik

På Widrikssons logistik kommer skattesmällen oväntat för vd Foed Meliane.

– Man tappar ju förtroende för långsiktiga och politiskt styrande beslut. Det är klart att vi blir försiktigare med stora satsningar, säger han.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.