Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
11 december 2024
kl. 15.15
0
Det är inte bara Northvolt som brottas med stora problem i den gröna vågen av elektrifierad omställning av fordonsflottan. Elbilsbolaget Nevs i Trollhättan har gått back en längre tid och trots personalnedskärningar har man inte lyckats vända de röda siffrorna. Nu hotar konkurs runt hörnet och företagsledningen varslar samtliga kvarvarande anställda om att de inom kort kan få se sig om efter annat jobb.
Beskedet om att också det 20-tal anställda som är kvar på Elbilsbolaget Nevs i Trollhättan sannolikt kommer att få gå, kom på onsdagen. Företagets VD. Nina Selander säger i en kommentar till Ttela att ”det känns tungt” att behöva varsla hela den resterande personalstyrkan.
Med bildliga liknelse som att man inte riktigt ännu tänker ”kasta in handduken” och att sista spiken i kistan är inte islagen än”, uttrycker hon samtidigt en förhoppning om att Nevs saga ändå inte ska vara all. Några konkreta idéer om hur företaget ska kunna räddas gav hon emellertid inte.
Redan förra året började utförsbacken mot vad som idag ser ut att utmynna i en konkurs och att Nevs tvingas ta ned skylten. Efter förluster på runt 6,5 miljarder kronor varslades lejonparten – 300 – av de anställda om att det var dags att förbereda sig på att börja stämpla.
Nu har alltså resterande 20 personer också varslats om uppsägning. Parallellt med de ekonomiska problemen har Nevs dragit på sig över hundra betalningsanmärkningar hos Kronofogden från leverantörer som inte fått betalt.
I bakgrunden av Nevs har funnits en kinesisk ägare, fastighetsjätten Evergrande, som helt saknar erfarenhet av att bygga bilar och mer agerat som ett riskkapitalbolag i det aktuella fallet. Att satsningen i Trollhättan inte var solid signalerades det om redan 2021 då det kinesiska företaget började dra sig ur och sälja av sitt ägande.
Ett ytterligare hårt slag blev det 2022 då den tyska biltillverkaren Sono Motors drog tillbaka sitt löfte om att förlägga tillverkning av solcellsbilar hos Nevs och i stället vände blicken mot Finland. Så sent som i augusti förra året kommunicerades dock att Nevs skulle kunna skapa så många som 2 000 jobb i Trollhättan. Nu har den siffran minskat till noll (0).
Det var ett hårt slag för Trollhättan när anrika SAAB:s personbilstillverkning 2011 gick i graven. Man förlorade hela sin identitet som svensk bilstad.
Nevs skulle enligt den kommunledningen sätta Trollhättan på bilkartan igen som något av Sveriges Detroit. På sin webbplats stoltserar man också som arvtagare till SAAB sedan 1937. Men så som det var tänkt har det inte blivit.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann