Efter lotteriskandalerna – regeringen skärper skyddet mot aggressiv telefonförsäljning
Bild: Faksimil Regeringen / AI.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Regeringen ger nu Konsumentverket i uppdrag att skärpa tillsynen och stärka skyddet för konsumenter mot aggressiva och vilseledande metoder vid telefonförsäljning. Uppdraget gäller alla branscher – men särskilt fokus riktas mot lotteriförsäljning och krediter.

Bakgrunden är den omfattande kritik som riktats mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet, där äldre personer har vittnat om att de känt sig lurade att teckna prenumerationer via telefon. Verksamheten har bedrivits av partiets spelbolag Kombispel, vars metoder och kopplingar till kriminella gäng, har ifrågasatts efter granskningar från flera medier och tillsynsmyndigheter.

– Det har absolut spelat en roll. Konsumentverket har ju redan inlett en särskild granskning och även riktat kritik. Den här typen av försäljning drabbar ofta äldre och sårbara konsumenter. Vi vill säkerställa att det finns ett tydligare skydd mot vilseledande metoder, sa civilminister Erik Slottner (KD) vid en pressträff på fredagen..

Tydligare ansvar och förstärkt tillsyn

Enligt regeringen ska Konsumentverket nu se över vilka ytterligare verktyg som kan behövas för att stävja problematisk telefonförsäljning. Uppdraget omfattar bland annat kartläggning av förekomsten av aggressiv marknadsföring, analys av nuvarande lagstiftning och förslag på eventuella förändringar.

.

Även om uppdraget gäller bredare än bara lotterier, nämnde Slottner specifikt det som skäl till att frågan lyfts nu.

– Lotteriförsäljningen är absolut en av grundstenarna till att vi gör detta. Vi måste ha ett system där konsumenter kan känna sig trygga, inte utnyttjade.

S-lotterierna under lupp

Socialdemokraternas lotteriverksamhet har länge varit en lukrativ inkomstkälla för partiet. Men metoderna har väckt stark kritik. Enligt flera granskningar har äldre personer med kognitiva svårigheter och/eller små ekonomiska marginaler lockats att köpa lotter över telefon – ibland utan att fullt ut förstå vad de tackat ja till.

LÄS ÄVEN: Så lurade S pensionärer att köpa lotter: ”99 kronor är inte ens en bulle och kaffe”

Kritiken ledde till att Konsumentverket tidigare i år inledde en särskild tillsyn av hur Kombispel agerat gentemot kunder.

– Det är allvarligt när politiska organisationer använder kommersiella verktyg på sätt som riskerar att vilseleda konsumenter, särskilt de mest sårbara, konstaterade Slottner.

Ökade krav på branschen

Regeringens nya uppdrag till Konsumentverket signalerar att ett mer aktivt grepp ska tas om telefonförsäljningen som helhet. I uppdraget ingår också att samverka med branschaktörer och andra myndigheter för att identifiera mönster och ta fram lösningar.

– Konsumenter måste kunna lita på att den som ringer inte försöker lura dem. Det här är en viktig del av arbetet för ett starkare konsumentskydd, avslutade Slottner.

Pressträffen, som kan ses i sin helhet nedan, hölls på fredagen och uppdraget till Konsumentverket träder i kraft omedelbart.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.