E-handlare kritiseras av Konsumentverket – visar inte priser korrekt
Pixabay

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Efter en två månader lång granskning av prissättningen hos ett hundratal företag inom e-handeln konstaterar Konsumentverket att det finns betydande brister i marknadsföringen – hela sju av tio e-handelsföretag följer inte lagen när de lockar med sänkta priser.

Det myndigheten främst anmärker på är att företagen bryter mot bestämmelsen i prisinformationslagen som trädde i kraft 2022 med syfte att bland annat förhindra att konsumenter blir lurade i samband med prissänkningar. Då ett företag påstår att priset har sänkts på en produkt måste de samtidigt ange det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna, något som sällan görs.

LÄS ÄVEN: Matfusk omsätter 9 miljarder om året

Brister har hittats inom samtliga granskade branscher och många företag har inte angivit det lägsta priset de senaste 30 dagarna alternativt uppgett ett felaktigt tidigare lägsta pris. En annan vanligt förekommande brist är att ett annat referenspris än tidigare lägsta pris används för att beräkna prissänkningens storlek.

Ytterligare en punkt handlar om flera fall av vilseledande prismarknadsföring i form av långvariga kampanjerbjudanden.

– Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef.

Rättsliga åtgärder

Som resultat av granskningen kommer Konsumentverket att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot de företag som brutit mot bestämmelserna. Man utesluter samtidigt inte att det även kan leda till rättsliga åtgärder. 

– Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit. Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln.

Misstänkta recensioner

2019 ändrades marknadsföringslagen och sedan 2022 måste företagen också ange hur de samlar in recensioner, men en granskning som Konsumentverket gjort av försäkringar visar att nästan ingen gör detta.

– Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket.

LÄS ÄVEN: Utbrett skattefusk på Malmös restauranger

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.