Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
20 december 2023
kl. 07.00
0
Efter en två månader lång granskning av prissättningen hos ett hundratal företag inom e-handeln konstaterar Konsumentverket att det finns betydande brister i marknadsföringen – hela sju av tio e-handelsföretag följer inte lagen när de lockar med sänkta priser.
Det myndigheten främst anmärker på är att företagen bryter mot bestämmelsen i prisinformationslagen som trädde i kraft 2022 med syfte att bland annat förhindra att konsumenter blir lurade i samband med prissänkningar. Då ett företag påstår att priset har sänkts på en produkt måste de samtidigt ange det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna, något som sällan görs.
LÄS ÄVEN: Matfusk omsätter 9 miljarder om året
Brister har hittats inom samtliga granskade branscher och många företag har inte angivit det lägsta priset de senaste 30 dagarna alternativt uppgett ett felaktigt tidigare lägsta pris. En annan vanligt förekommande brist är att ett annat referenspris än tidigare lägsta pris används för att beräkna prissänkningens storlek.
Ytterligare en punkt handlar om flera fall av vilseledande prismarknadsföring i form av långvariga kampanjerbjudanden.
– Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef.
Som resultat av granskningen kommer Konsumentverket att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot de företag som brutit mot bestämmelserna. Man utesluter samtidigt inte att det även kan leda till rättsliga åtgärder.
– Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit. Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln.
2019 ändrades marknadsföringslagen och sedan 2022 måste företagen också ange hur de samlar in recensioner, men en granskning som Konsumentverket gjort av försäkringar visar att nästan ingen gör detta.
– Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket.
LÄS ÄVEN: Utbrett skattefusk på Malmös restauranger
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann