Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
10 maj 2025
kl. 06.00
0
LEDARE • EU:s nya storsatsning på att “skydda” internetanvändare med hjälp av Digital Services Act (DSA) marknadsförs som ett skydd mot desinformation och hat. I praktiken håller unionen på att bygga upp en maktstruktur som underminerar yttrandefrihet, nationell suveränitet och medborgarnas rätt till ett fritt digitalt rum.
När fem medlemsländer – Tjeckien, Polen, Spanien, Portugal och Cypern – nu stäms av EU-kommissionen för att inte ha infört den nya Digital Services Act på vad EU-kommissionen anser är rätt sätt, bör det väcka betydligt fler frågor än det gör. Inte minst om vad det är för typ av union vi är på väg mot.
Länderna anklagas för att inte ha utsett eller beväpnat sina tillsynsmyndigheter med tillräckliga befogenheter för att övervaka internet enligt EU:s nya standard. Men vad är det egentligen som ska övervakas? Och i vems intresse?
DSA framställs som ett skyddsnät mot olagligt innehåll, desinformation och farliga produkter på nätet. Få är emot sådana mål i teorin. Men i praktiken innebär lagen att digitala plattformar tvingas samarbeta med EU:s centralmakt och följa detaljerade direktiv kring innehållsmoderering, algoritmer och annonsvisning. De som inte lyder riskerar dryga böter – och i förlängningen kanske även blockeringar.
I centrum för detta system står EU-kommissionen, som har gett sig själv rollen som överstatlig chefscensor för alla unionens länder. Kommissionen kontrollerar de största plattformarna (så kallade “very large online platforms”) direkt – en digital parallell till att EU skulle sköta all medietillsyn i medlemsländerna ovanför huvudet på nationella mediegranskare.
De fem länder som nu hamnat inför EU-domstolen kritiseras för att inte ha gett sina nationella myndigheter tillräcklig kraft att driva igenom DSA. Men kanske bör man i stället applådera deras försiktighet. För vad det här handlar om är i praktiken att länderna tvingas avhända sig möjligheten att själva avgöra gränsdragningen för yttrandefrihet, censur och innehållsreglering i det egna landet.
LÄS ÄVEN: EU talar maktspråk – stämmer länder som inte inför censurlag
Det handlar inte bara om juridik, det handlar om makt. Och om demokratiska värderingar och grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter.
En av de mest problematiska delarna i DSA är dess krav på att plattformar ska ta bort “skadligt” innehåll. Vad som anses vara skadligt definieras inte tydligt, vilket öppnar för subjektiva tolkningar – och politisk påverkan.
I en tid när begrepp som ”desinformation” inte sällan används som tillhygge för att tysta impopulära åsikter, bör kritisk granskning vara obligatoriskt för varje lag och tilltag som ger staten – eller EU-kommissionen – större makt över innehållsmoderering på de sociala medierna. Dessa plattformar är de enda som står den vanlige medborgaren till buds, i synnerhet den som har för makten obekväm kritik att framföra och för vem övriga medier lierade med makten stängt dörren.
Att Polen och andra länder visar tveksamhet inför att ge en sådan federalistisk och vänsterliberalt politiserad maktapparat som EU-kommissionen full kontroll över medborgarnas yttrande- och åsiktsfrihet är inte ett brott. Det är ett demokratiskt självförsvar.
Målsättningen med DSA är, bakom dess nyspråkliga fasad, ett stort problem. Men ett ännu större problem är dess struktur. När en lag ger en klick byråkrater i Bryssel befogenhet att styra över hela Europas informationsflöden utan verklig demokratisk kontroll, då har vi lämnat den digitala frihetens tidevarv bakom oss till förmån för något mer auktoritärt.
De pågående processerna mot nätjättar som X, TikTok och Meta visar att DSA redan används som ett verktyg för att skrämma, hota, disciplinera och straffa de företag som ger medborgarna en röst i det offentliga samtalet. När samma åtgärder också börjar riktas mot suveräna medlemsstater, då är det inte längre bara teknikpolitik – då är det maktpolitik.
Det talas ofta om vikten av ett fritt och säkert internet. Men frihet utan självbestämmande är inte frihet – det är kontroll i nyspråklig förpackning. Digital Services Act riskerar att bli EU:s största övertramp mot yttrandefriheten i modern tid, och det är dags att börja kalla saker vid deras rätta namn.
När medlemsländer inte längre får välja själva hur de vill hantera digitala frågor kopplade till grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter – då lever vi inte i ett demokratiskt EU som ett mellanstatligt samarbete, utan ett auktoritärt federalistiskt EU som kräver underkastelse.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann