DN lanserar kampanj för fakta – ”Vill nå ut till de som uppskattar kvalitetsjournalistik”
Peter Wolodarski. Foto: Rikard Westman.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

Kampanjen som lanseras på onsdagen består av fem olika reklamfilmer som ska visas både på tv och i sociala medier.

Fokus för kampanjen är det stundande riksdagsvalet.

– Vi vill nå ut till den stora grupp svenskar som uppskattar kvalitetsjournalistik i en tid av växande polarisering, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Filmerna, som görs av produktionsbolaget FLX med regissören Felix Herngren i spetsen, ”belyser ämnen som filterbubblor och bristande källkritik”.

– DN är kanske inte tidningen man direkt kopplar till humor, och därför känns det extra kul att vi får förtroendet att göra deras filmer igen. Nu tar vi ett steg mot de uppkopplade okritiska svenskarna. Extra viktigt att belysa det under valrörelsen tycker vi, säger Felix Herngren till DN.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.