Chocksiffran: Muslimer största gruppen i huvudstadens skolor
Hubertl, CC BY-SA 4.0 / AI

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

För första gången utgör muslimska elever den största gruppen i Österrikes huvudstad Wiens grund- och gymnasieskolor. Detta sker parallellt med en ökning av hat mot judar, homosexuella och kvinnor.

De muslimska barnen är nu 41,2 procent och andelen stiger medan andelen kristna, nu 34,5 procent, minskar. Siffrorna kommer från en nyligen genomförd undersökning. För ett år sedan var andelen muslimska elever 39,4 procent.

LÄS ÄVEN: En tredjedel av barnen i Wien är nu muslimer

Av samma undersökning framgår att andelen elever utan någon religiös tillhörighet ligger på 23 procent, romersk-katolska 17,5 procent, ortodoxa 14,5 procent samt buddhister 0,2 procent och judar 0,1 procent. Övriga religioner ligger på 0,9 procent.

Totalt omfattade undersökningen omkring112 600 barn i grund-, gymnasie- och särskolor samt yrkeshögskola.

Koranen. Foto: PIxabay

Ökat hat

Samtidigt visar studier att muslimska ungdomar i Wien inte bara är betydligt mer religiösa i genomsnitt, utan också i allt högre grad har nedsättande attityder mot andra grupper. Antisemitism, fientlighet mot hbtq-personer och förkastande av jämställdhet mellan män och kvinnor är några sådana exempel.

För att bekämpa detta har regeringen planer på ett nytt skolämne som ska lära ut hur man lever i en demokrati med dess värderingar och etik. Detta hoppas man ska leda till en gemensam grund för samtliga oavsett bakgrund.

LÄS ÄVEN: En av tolv i huvudstaden är illegal migrant

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.