Chockdyrt att flyga – om klimatalarmistiska kraven ska följas
.

Warning: Trying to access array offset on null in /home/wp-staging.samnytt.se/public_html/wp-content/themes/samnytt/template-parts/single-post.php on line 52

När de demokratiskt fattade svenska klimatkraven nu körs över av överstatliga EU-krav, kommer biljettpriserna på flyg att skjuta rejält i höjden. Och enligt experter är det bara början på en skenande prisutveckling, om den klimatalarmistiska politiken tillåts fortsätta. Att flyga kommer i framtiden att vara förunnat endast rika, affärsmän och de politiker som fattat klimatbesluten – deras flygnota tar skattebetalarna.

Idag bedriver flera i Sverige verksamma flygbolag civil olydnad mot vad man anser orimliga krav på ”hållbara” icke-fossila SAF-flygbränslen, som dels inte går att uppbringa i tillräcklig mängd och dels skulle göra flygbiljetterna för dyra för vanligt folk. Man betalar hellre klimatböter, då alternativet i de flesta fall annars vore att lägga ned verksamheten.

Endast för ett exklusivt fåtal

Men med de nya och än mer klimatalarmistiska EU-kraven, kallade Refuel Aviation, dras tumskruvarna på flygbranschen åt hårdare, så att bolagen inte längre kommer att ha något val än att chockhöja biljettpriserna. Endast de rika, de som reser på sina företags bekostnad, och de politiker som fattat de klimatpolitiska besluten och reser på skattebetalarnas bekostnad kommer att ha råd att flyga.

Flygbranschen kommer att krympa rejält när en charterresa åter blir ekonomiskt åtkomlig endast för höginkomsttagare. Men även om vanligt folk skulle bita ihop, spara, göra avkall på annat eller jobba extra för att ha råd med en utlandssemester sätter en annat faktor stopp för planerna.

Produktionen en tredjedels procent av behovet

Om de klimatalarmistiska målen ska uppnås måst det till år 2050 produceras närmare 500 miljarder liter ”hållbara” flygbränslen om året. Att få upp produktionen till de nivåerna bedöms av de flesta förståsigpåare vara en omöjlighet, då andelen idag är blygsamma 0,3 procent av behovet, vilket motsvarar en dags globalt flygande och 364 dagar då planen står parkerade på marken eller i hangarer.

LÄS ÄVEN: Ledande flygbolag slopar klimatmålen

Att tillverka förment ”hållbart” flygbränsle är mångdubbelt dyrare än att producera vanlig fossil flygfotogen. Få vill eller vågar investera i anläggningar. Ett färskt exempel är Shell som nyligen meddelande att man skrinlägger planerna på obestämd framtid på att bygga vad som aviserats som en av Europas största anläggningar för biobränslen. Man tror att bränslet kommer att bli för dyrt för att gå att sälja.

Saknas råvaror

Från optimistiskt håll var förhoppningen att ökad produktion skulle pressa ned priserna. Dessa grusas nu. Men stora frågetecken finns huruvida det alls är möjligt att öka produktionen till de nivåer som skulle behövas. Flaskhalsen är inte bara investerarnas tveksamhet, utan också att det sannolikt inte kommer att finnas råvaror nog att uppbringa för att tillverka bioflygbränsle i några större mängder.

Alternativet blir då att tillverka syntetiska flygbränslen, vilket är ännu dyrare jämfört med biobränslen som redan de är avsevärt dyrare än traditionella fossila bränslen. Sådan tillverkning konsumerar dessutom stora mängder el, som i så fall också måste framställas på ett ”hållbart” sätt om någon klimateffekt ska uppnås. Annars blir det bara högre priser, till ingen nytta.

”Alla bedömare överens” om skyhöga biljettpriser

Enligt DN, som i en artikel blickar framåt och uppmärksammar vad den klimatalarmistiska politiken kommer att ställa till med, är ”alla bedömare överens om att priserna på flygbiljetter kommer att stiga kraftigt de kommande åren och decennierna, som en konsekvens av klimatkraven”.

LÄS ÄVEN: EU: Slut på lågprisflyg – nu blir det dyrare att flyga

Och man, som det verkar, torrt på fötterna i sina förutsägelser. Flera flygbolag har redan aviserat kraftiga höjningar av biljettpriserna som en effekt av de nya överstatliga klimatkraven. För tyska Lufthansas del rör det sig i ett första skede om i storleksordningen en tusenlapps påslag, och det kommer inte att stanna där.

Även den som inte flyger får betala

Det räcker heller inte med att avstå från att flyga för att komma undan prisökningarna. Som på så många andra områden inom den ”gröna omställningen” får alla vara med och finansiera de politiska klimatkraven på flyget via skattsedeln.

I Sverige har regering och riksdag beslutat att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030. För att uppnå det målet måste alla politiker och offentliga tjänstemän gå i bräschen och flyga endast på fossilfria bränslen. Det blir dyrt för skattebetalarna som samtidigt själva inte kommer att kunna unna sig en flygsemester.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

KOMMENTARSREGLER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.