Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Vetenskap
27 december 2023
kl. 10.00
0
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har genomfört en studie där man jämfört dagens litiumjonbatterier med saltbatterier. Forskarna hävdar att saltbatterier kan vara framtiden för elbilar.
Dagens elbilsmarknad domineras helt av litiumjonbatterier och samtidigt som omställningen till ett samhälle utan fossila bränslen påskyndas av våra polititiker – riskerar det snart att bli brist på litium och kobolt vilket hotar ”den gröna omställningen”.
LÄS ÄVEN: Elbilar i stort räckviddstest – så långt kom de bästa och sämsta märkena
Ett alternativ till litiumjonbatterier är natriumjonbatterier – med koksalt och biomassa från skogsindustrin som huvudsakliga råmaterial. Enligt forskare vid Chalmers har detta likvärdig klimatpåverkan som litiumjonbatterier men utan risk först brist på råvarorna.
− Litiumjonbatterier är på väg att bli en dominerande teknik i världen och den är bättre för klimatet än fossilbaserad teknik, i synnerhet när det gäller transporter. Men litium innebär en flaskhals. Man kan inte producera litiumbaserade batterier i samma takt som man önskar producera elbilar, och fyndigheterna riskerar att bli utarmade på lång sikt, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys, till Forskning.se.
Fördelen med materialen i natriumjonbatterierna är att dessa finns i stora mängder över hela jorden. Den ena elektroden i batterierna, katoden, har natriumjoner som laddningsbärare. Den andra elektroden, anoden, består av hårt kol som kan tillverkas av biomassa från skogsindustrin. Det rapporterar sajten Forskning.se.
− Vi kom fram till att natriumjonbatterier är mycket bättre än litiumjonbatterier när det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan. Beroende på vilket scenario man tittar på hamnar de på mellan 60 och strax över 100 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme teoretisk lagringkapacitet, vilket är lägre än vad som tidigare rapporterats för denna typ av natriumjonbatterier. Det är helt klart en lovande teknik, säger Rickard Arvidsson till Forskning.se.
Men det finns även nackdelar med natriumjonbatteriet. Dessa släpper ut mer koldioxid vid tillverkningen per kWh i batteriet jämfört med ett litiumjonbatteri. Energitätheten är också sämre, vilket gör att batteriet blir tyngre givet en viss laddningskapacitet, rapporterar nättidningen Carup.
LÄS ÄVEN: Här är elbilarna som tappar mest i värde
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann