Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Ekonomi
31 juli 2024
kl. 17.08
0
För några dagar sedan lanserade regeringen sin nya skrotningspremie för den som gör en metallklump av sin gamla bensin- eller dieseldrivna bil och köper en eldriven bil. Premien ligger på 10 000 kronor. Alldeles för lite, anser en stor majoritet av bilägarna.
Bara drygt var tionde bilägare anser att skrotningspremien som införs från den 20 augusti utgör en tillräcklig morot för att byta från fossil- till eldrivet. Drygt 8 av 10 menar att den måste vara högre. Av de som tycker så flockas fler vid 50 000 kronor eller mer (28 %) än vid någon annan siffra.
Bland de bilägare som tillfrågats har även slunkit in en grupp på 7 procent som av ideologiska skäl redan bytt till elbil och tvärtom tycker att regeringens skrotningspremie är för hög. Moroten för att byta till el ska vara ännu mindre, menar man.
Mycket talar för att regeringens förhoppningar om att åtgärden ska snabba på omställningen av fordonsparken till eldrivna bilar kommer att grusas.
För ändamålet har avsatts en halv miljard skattekronor för perioden 2024 – 2025. Det ska räcka för att skrota 50 000 bilar. Det är inte bara bilägaren på gatan som gör tummen ned.
En rad myndigheter och andra remissinstanser har kallat regeringens prognos för en glädjekalkyl.
Något som bedömare tror kommer att hålla antalet bilägare nere som utnyttjar premien är den byråkratiska snårskog som är förenad med att få ut pengarna. Du måste lova att behålla elbilen du köper i minst ett år.
Bilen som skrotas måste vara besiktad med alla eventuella nedslag åtgärdade och vara i trafik, inte avställd. Krav finns också på vilka typer av avgasrening som kvalificerar sig för skrotningspremie. Det innebär att den aktuella bilen i många fall är värd avsevärt mer på begagnatmarknaden än 10 000 kronor.
Vidare måste du ha ägt bilen sedan åtminstone september 2023. Elbilen du köper i stället får inte ha ägts av någon närstående person. Dock behöver man inte köpa en fabriksny elbil, även begagnade sådana ger rätt till premie om övriga villkor är uppfyllda.
Så här fördelade sig svaren från de drygt 1 000 bilägare som tillfrågades om hur hög man anser att skrotningspremien bör vara:
5 000 kr – 7 %10 000 kr – 11 %15 000 kr – 4 %20 000 kr – 10 %30 000 kr – 7 %40 000 kr – 3 %50 000 kr – 9 %Över 50 000 kr – 18 %Vet ej – 30 %
Undersökningen har beställts av Kvdbil och genomförts av Kantar Sifo på webben under perioden 4–8 januari 2024. Sammanlagt intervjuades 1 055 bilägare i åldrarna 18-79 år.
LÄS MER: Regeringen inför premie för den som byter till elbil
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann