Samnytt har nått 30 000 artiklar! Många läser oss men få stöttar. Hjälp tidningen växa – klicka här.
Ekeroth: ”It’s okay when we do it” – borde vara sossarnas slogan
Swisha ditt stöd till: 123 083 3350
Insamlat i SEPTEMBER: 16 procent
Vetenskap
16 februari 2024
kl. 11.15
0
Det är en av de mest uppmärksammade frågorna som bilhandlare och fordonsköpare har om ett begagnat elfordon: Vad händer med batteriet? Elbilars batteriers komplexitet kan ge upphov till problem för båda grupperna.
Många är försiktiga med att skaffa begagnade elbilar när det finns en chans att de kan behöva byta ut ett dyrt batteri innan det kan säljas. För återförsäljare är det också viktigt att ha ett sätt att enkelt fastställa batteriets tillstånd på.
Batteribyten för elbilar sträcker sig från 50 000 till 200 000 kronor beroende på förpackning, storlek och tillverkare. Även höga reparationskostnader för elbilar kan avskräcka potentiella köpare.
Men det är inte så enkelt som att avgöra ”hur mycket” som finns kvar i batteriet, det är mer komplext än så, konstaterar Scott Case, vd för elbilsbatteri- och räckviddsanalysföretaget Recurrent.
LÄS ÄVEN: Därför sliter kyla så hårt på elbilsbatterier
Ett begagnat elbilsbatteris hälsotillstånd är ett mått på förmågan hos de många litiumjoncellerna inuti att lagra energi jämfört med de i ett nytt batteri. När ett batteri är nytt är dess kapacitet att lagra energi högre. Beroende på faktorer som ålder, temperatur och laddningsvanor kan dessa celler försämras.
Batterilivslängd å andra sidan kan ses som hur länge ett batteri får användas i ett fordon för transportändamål. I allmänhet går de äldsta elbilsbatterierna tillbaka till 2010.
Även om vissa individuella batterier från den tidiga eran verkligen har misslyckats, har branschen ännu inte sett slutet på livet för äldre generations batterier, enligt Case.
Det är möjligt att undersöka en enskild använd elbil och komma fram till ett snävt miltal för det. Att uppskatta en exakt räckvidd är dock inte genomförbart eftersom hur långt en elbil kan gå på en enda laddning varierar mycket beroende på yttertemperaturer, hur värme- och kylsystemet används, hur snabbt det körs och andra faktorer.
LÄS ÄVEN: Notan för att laga batteriet i elbilen blev en chock
Hur länge ett elbilsbatteri kommer att hålla kan projiceras baserat på hur det har åldrats hittills. Case är emellertid inte medveten om någon som kan göra det med precision då det finns för många variabler.
Författare av texten
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.
3 månader
Skjutvapenvåldet kvar på hög nivå – bombdåden ökar
Haveri i vindkraftspark – rotorblad lossnade
SD-toppen i debatt: ”Inshallah”
Konstgjorda sötningsmedel kan orsaka cancer, ge hjärtinfarkt – och göra dig dement
Drev och anklagelser när politiker lyfter etisk abortdiskussion
Trump till EU: Inför 100-procentiga tullar mot Kina och Indien – vill pressa Ryssland att avsluta kriget
Orbán varnar: EU försöker dra oss in i skuldunion – precis som när USA skapades”
Tommy Robinson: Miljoner protesterar mot massinvandringen
Expressen-profil förminskade mordet på Charlie Kirk – ”Bara ett dumt skämt”
”Jag kan bli dödad i morgon här i Sverige” – Luai Ahmed om hoten, exilen och hoppet som försvann